TİB792 Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB792
Ad Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. ERTUĞRUL DÖNER


Dersin Amacı / Hedefi

Bilimsel yöntem ve etik değerler hususunda genel bir bakış açısı kazandırmak.

Dersin İçeriği

Bilim, araştırma, veri, metot, rapor, sunu kavramları; bilimsel araştırma sürecinin aşamaları; bilimsel araştırmanın temel bölümleri; bilimsel araştırma ve yayın etiği; etik ilkeler; etik dışı davranışlar.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Niyazi Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Nobel, 2018. Kürşad Yılmaz-Recep Serkan Arık. Bilim ve Araştırma Etiği, Ankara 2021.

Notlar

İnayet Aydın, Akademik Etik, Ankara 2022.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel araştırma sürecine yönelik bilgi ve beceri kazanır.
ÖÇ02 Araştırmada uyulması gereken nesnellik, analitik düşünme ve senteze ulaşma yetisi kazanır.
ÖÇ03 Alanıyla ilgili bilimsel çalışma yapabilecek yeterliliği kazanır.
ÖÇ04 Bilimsel yöntemin temel vasıflarını bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 5
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bilim, bilimsel bilgi, bilimsel yöntem İlgili literatürü inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Bilim Türleri Sosyal Bilimler ve Tabiat Bilimler arasındaki temel farklar İlgili literatürü inceler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Bilimsel Araştırma Teknikleri İlgili literatürü inceler Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri İlgili literatürü inceler Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Bilimsel Araştırma sürecinin Aşamaları I İlgili literatürü inceler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Bilimsel Araştırma sürecinin Aşamaları II İlgili literatürü inceler Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
7 Bilimsel Araştırma sürecinin Aşamaları III İlgili literatürü inceler Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Etik ve yayın etiği İlgili literatürü inceler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
10 Araştırmalarda karşılaşılan etik problemler İlgili literatürü inceler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
11 Bilimsel yanıltma ve türleri I İlgili literatürü inceler Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Bilimsel yanıltma ve türleri II İlgili literatürü inceler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Bilimde Etik Dışı Davranışların Nedenleri ve Çözümleri I İlgili literatürü inceler Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Bilimde Etik Dışı Davranışların Nedenleri ve Çözümleri II İlgili literatürü inceler Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Araştırma ve Yayın Etiğiyle İlgili Yasal Mevzuat İlgili literatürü inceler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 01:15