Genel Bilgi
Kod | TİB706 |
Ad | Mukayeseli Hadis Metodolojisi II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Serkan ÇELİKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hadis usulü ilminin temel bilgi alanları ve bunların yöntemleri hakkında bilgi kazandırmak
Dersin İçeriği
Hadis usulü ilminin temel bilgi alanları ve ilgili temel kavramlar
Dersin Ön Koşulu
Önkoşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Talat Koçyiğit, Hadis Usulü. Ahmet Yücel, Hadis Usulü. Subhi Salih, Hadis İlimleri ve Istılahları. Muhammet Yılmaz/Nagihan Emiroğlu, Hadis Usulü. Mahmut Tahhan, Teysiru Mustalahi'l-Hadis.
Notlar
Fuat Sezgin, Buhari'nin Kaynakları, Ali Osman Koçkuzu, Hadis İlimleri ve Hadis Tarihi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hadislerin sahih olanları ile zayıf olanlarını ayırt eder |
ÖÇ02 | Hadis metodolojisinin temel kavramlarına vakıf olur |
ÖÇ03 | Hadisleri doğru anlama yetisi kazanır |
ÖÇ04 | Hadisler ışığında güncel problemlere çözüm üretir |
ÖÇ05 | Temel hadis kaynaklarına ulaşma ve hadisleri buradan öğrenme yeteneği kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hadis metodolojisi ile ilgili temel kavramlar | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Erken dönemlerde hadis metodolojisi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hadislerin tespitinde isnad merkezli yaklaşım | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hadis araştırmalarında içerik tenkidi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Hadis araştırmalarında oryantalist yaklaşım | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hadislerin öğrenme (tahammül) ve öğretme (eda) yöntemleri | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Makbul hadisler ve türleri | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Merdut hadisler ve türleri | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İsnad sayısı bakımından hadisler | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hadisin günlük hayattaki yeri | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Hadis ravilerinin tabakaları | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sahih hadisin delil olması meselesi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ashabın hadis rivayeti bakımından güvenilir sayılması meselesi | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hadislerin lafzen veya manen rivayeti | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı ve önerilen kaynaklarından ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |