Genel Bilgi
Kod | TİB704 |
Ad | Hadislerin Tesbit ve Tenkidi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Serkan ÇELİKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hadislerin güvenilirliğini belirleme yöntemi konusunda temel bilgi ve becerilerin kazandırılması
Dersin İçeriği
Hadislerin güvenilirlik durumunun veya kaynağına ait olup olmadığının belirlenmesi
Dersin Ön Koşulu
Temel hadis kaynakları ve bunların yorumları ile ilgili temel kaynakların ve ilgili terminolojinin farkında olmak
Kaynaklar
İbn Kayyım El-Cevziyye, Mevzu Hadisleri Sahihlerden Ayıklama Rehberi, Enbiya Yıldırım, Hadiste Metin Tenkidi
Notlar
Hadis şerhlerine ve ravi biyografilerine dair temel eserler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Rical tenkidi ilminin kaynakları ve yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Hadislerin sahih olanları ile olmayanlarını ayırt eder |
ÖÇ03 | Hadisleri doğru anlama ve yorumlama yetisi kazanır |
ÖÇ04 | Güncel problemlere hadisler çerçevesinde yorum getirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hadis ve sünnet kavramlarının çerçevesi | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Hadislerin tespitinde isnad merkezli yaklaşım | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Hadislerin tespitinde muhteva tenkidi | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Hadisleri anlamada sosyolojik, psikolojik ve çevresel faktörler | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
5 | Hadis ravilerinin güvenilirliği meselesi | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ashabın sünneti anlamadaki yaklaşım farklılıkları | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Oryantalistlerin hadislerin tarihlendirilmesi metodu | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Oryantalistlerin müşterek ravi teorisi | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Hadislerin tedvin ve tasnif süreçleri | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sahih hadisleri derleyen eserlerin değeri | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Cerh ve tadil ilmi | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Rical tenkidine dair kaynaklar | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Ravilerin güvenilirlik bakımından tasnifi ve bu mertebelere delalet eden lafızlar | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Günümüzde problemli görülen bazı hadisler | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuyla ilgili kitap ve makale çalışmalarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |