Genel Bilgi
Kod | TİB702 |
Ad | Hadiste Temel Problemler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUHAMMET YILMAZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Hadis ilminin temel problemlerinin çözümü konusunda yeterlilik kazandırmak
Dersin İçeriği
Hadis ilminin, tarihsel süreçte ve günümüzde tartışılan temel problemleri
Dersin Ön Koşulu
Önkoşul yok
Kaynaklar
Temel hadis kaynakları, Hadis problemleri, Enbiya Yıldırım
Notlar
Temel hadis şerhleri, Hadis usulü kaynakları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel hadis kaynaklarını anlama ve yorumlama becerisi kazanır |
ÖÇ02 | Hadiste tarihsel süreçte ve günümüzde var olan problemlerin farkında olur |
ÖÇ03 | Temel hadis problemlerinin çözümü noktasında dengeli ve ilmî bir yaklaşım sergiler |
ÖÇ04 | Sened ve metin bağlamında hadis ilminin temel kavramlarına vakıf olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hadis uydurma faaliyetinin ortaya çıkışı | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Sahabenin güvenilirliği | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Sahabenin adaletinin aklî temelleri | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Hadislerde anlam kayması | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kudsî hadisler | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Sahihayn üzerinde fikir birliği meselesi | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Hadislerin analizinde tarih biliminin önemi | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Metin tenkidi meselesi | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Hz. Peygamber'e sihir yapılması | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Hz. Ömer'in Veysel Karani ile buluşmasına dair rivayetler | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Vayhin başlangıcı ile ilgili rivayet | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | İslam beş esas üzerine kurulmuştur hadisi | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kadınlar hakkındaki rivayetler | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | İnsanlarla savaşmakla emrolundum hadisi | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili konuların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |