Genel Bilgi
Kod | TİB791 |
Ad | Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ERTUĞRUL DÖNER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ERTUĞRUL DÖNER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bilim ve bilimsel bilgiyi tanımlar.Bilimsel bilginin işlevlerini açıklar.Bilimsel bilginin amaçlarını yorumlar.Bilimsel bir araştırmanın aşamalarını açıklar.Araştırma probleminin özelliklerini tanır.Nicel ve nitel araştırma yaklaşımlarının özelliklerini açıklar.Nicel ve nitel araştırma yaklaşımlarını karşılaştırır.Veri toplama araçlarını tanır.Veri toplama araçlarını araştırma amaçlarına göre karşılaştırır.Veri analizi tekniklerini tanır.Bir bilimsel araştırmayı yorumlayabilecek ve küçük bir araştırma tasarlayıp gerçekleştirebilecek bilgi ve donanıma sahip olur.Bir bilimsel araştırmayı inceleyip yorumlar.Küçük bir bilimsel araştırma tasarlar.Tasarlamış olduğu araştırmayı gerçekleştirir.Araştırmasını raporlaştırır.Bilimsel araştırmalarda etik kuralları tanır.Etik kurallara yaptığı araştırmada dikkat eder.Bilime ve bilimsel araştırmaya karşı olumlu tutum geliştirir.
Dersin İçeriği
Bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavramlar. Araştırma problemi. Araştırma problemi ve araştırma soruları. Yöntem: Nitel ve nicel araştırmaların özellikleri Örneklem/katılımcı belirlenmesi, veri toplama araçları Verilerin analizi, geçerlik ve güvenirliği Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Durum çalışması Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Eylem araştırması Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Öğretim deneyi Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Fenomenoloji Araştırmaların Raporlaştırılması Bilimsel etik.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
CHALMERS, ALAN FRANCİS (1976), Bilim dedikleri: Bilimin doğası, statüsü ve yöntemleri üzerine bir değerlendirme. Çeviri: Hüsamettin Arslan, Ankara: Vadi Yayınları, 1994
Notlar
Çukurova Üniversitesi Tez Yazım Klavuzu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sahip olduğu pedagoji bilgisini geliştirir. |
ÖÇ02 | Sahip olduğu alan bilgisini geliştirir. |
ÖÇ03 | Öğrenme ve araştırmaya yönelik bireysel sorumluluk alır ve yerine getirir. |
ÖÇ04 | Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
ÖÇ05 | Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal, kültürel ve toplumsal normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirmek ve değiştirmek için girişimlerde bulunur. |
ÖÇ06 | Mesleki gelişimleri uluslararası düzeyde en az bir yabancı dili kullanarak takip edebilir ve meslektaşlarıyla paylaşır. |
ÖÇ07 | Bilgi ve iletişim teknolojilerinden etkin şekilde olarak yararlanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmaya ilişkin temel kavramlar. | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
2 | Araştırma problemi. | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
3 | Araştırma problemi ve araştırma soruları | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
4 | Yöntem: Nitel ve nicel araştırmaların özellikleri | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
5 | Örneklem/katılımcı belirlenmesi, veri toplama araçları | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
6 | Verilerin analizi, geçerlik ve güvenirliği | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
7 | Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Durum çalışması | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
8 | Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Eylem araştırması | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
9 | Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Öğretim deneyi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
10 | Eğitimde Nitel Araştırma Desenleri: Fenomenoloji | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
11 | Araştırmaların Raporlaştırılması | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
12 | Rapor | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
13 | Etik Önemi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
14 | Bilimsel Etik | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
15 | Etik Tarihi | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
16 | Öğrenilen bilgileri uygulama | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
17 | Final | İlgili kaynakların okunması | Öğretim Yöntemleri: Proje Temelli Öğrenme |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |