TİB1709 İslam Hukukunda Hüküm Çıkarma Yöntemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TİB1709
Ad İslam Hukukunda Hüküm Çıkarma Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Ömer KORKMAZ
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Ömer KORKMAZ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

hüküm çıkarma melekesi kazandırmayı amaçlar.

Dersin İçeriği

Fıkıh usulünün temel kaynaklarından ve hüküm elde etme yöntemlerinden bahseder ve İslam hukuk metodolojisinin asli ve feri kaynaklarından hüküm çıkarma melekesi kazandırmayı amaçlar.

Dersin Ön Koşulu

fıkıh usulü konularına dair okuma yapmak

Kaynaklar

Seçilen usul-i fıkıh kitapları

Notlar

Mir'âtü'l-usûl


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Fıkıh usulü tarihini açıklar
ÖÇ02 Fıkıh usulünün temel kaynaklarını tanır
ÖÇ03 Temel kaynaklardan bilgi edinme yolunu bilir
ÖÇ04 Usuldeki lafız taksimatını yorumlar
ÖÇ05 Tearuz ve çözüm yollarını tartışır
ÖÇ06 Kıyasla ilgili teorik tartışmaları tasvir edebilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur 4
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Usûl-i fıkhın tanımı, amacı, doğuşu ve yöntemi (fukaha,mütekellim ve memzûc) Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Hüküm: tanımı, kısımları (teklifi - vaz´î) Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Teklifi hüküm: vacip, mendup, haram, mekruh, mübah Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Vaz´î hüküm: sebep, mani, şart Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Deliller: Ku´an, Kur´anın tanımı, özelliği, üslubu, hükme delâleti Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Sünnet: tanımı, kısımları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 İcma ve kaynak değeri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 vize sınavı Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Kıyas: tanım, şartları, rükünleri, illet ve illeti istihrac yöntemleri Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 İstihsan tanımı, özellikleri ve şartları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Istıslah tanımı, özellikleri ve şartları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Sedd-i zerayi tanımı, özellikleri ve şartları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Örf tanımı, özellikleri ve şartları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Sahabi kavli tanımı, özellikleri ve şartları Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Şeru men kablena-ıstıshab Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 final sınavı Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 final sınavı Konu tekrarı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 01:15