Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ | 
| TEMEL İSLAM BİLİMLERİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | TİB1710 | 
| Ad | Sistematik Kelam Problemleri | 
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Dönem | Bahar | 
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 6 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ömer SADIKER | 
| Dersin Öğretim Elemanı | 
                                                
                                                    Doç. Dr. Ömer SADIKER
                                                    (Bahar)
                                                    (A Grubu)
                                                    (Sor. Öğr. Ele.)
                                                
                                                 | 
                                
Dersin Amacı / Hedefi
İslam düşünce tarihinde kelami düşüncenin sistematik gelişim sürecini analiz etmek
Dersin İçeriği
Kelâmi düşüncenin doğuşuna tesir eden amiller; dini metinlerin yorumlanması ve bazı siyasi konulardaki anlaşmazlıklar; İslam´ın diğer din ve medeniyetlerle karşılaşması ve tercüme hareketleri; İmamet meselesi; Rü´yetullah; Kader probleminin ortaya çıkışı; İnsan hürriyeti konusunda Hz. Peygamberden sonraki gelişmeler; İslâm´da aklın yeri; Allah´ın varlığı, birliği
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Derse özel hazırlanmış çıktılar
Notlar
Aristo - Fizik İbn Sina - Şifa
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | İmanın kavramsal ve içeriksel tahlillerini kavrar, delilleriyle neye iman edildiğinin şuurunu yakalar. | 
| ÖÇ02 | Allah'ın varlığı, birliği ve sıfatları konusunda akli ve nakli delilleriyle birlikte sağlıklı ve bütüncül inanç ve düşünce sistemine sahip olur; karşı görüş, inanış ve düşüncelere karşı savunma gücünü elde eder. | 
| ÖÇ03 | Sahih bir Allah inancının tüm diğer inanç ve bilgi alanlarını yönlendirdiğinin farkına varır. | 
| ÖÇ04 | Sistematik kelam konuları üzerinden kelamın güncelliğini ve dinamikliğini kavrar. | 
| ÖÇ05 | Kelamın sorun çözme mantığını ve yöntemini kavrama becerisini elde eder. | 
| ÖÇ06 | Diğer dinî disiplinlerle sistematik kelam konuları arasında tutarlı ilişkiler kurar. | 
| ÖÇ07 | İnanç konularında problemi ortaya koyma ve çözme kabiliyetini elde eder. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimlerin tarihi gelişimi, metotları, kavramları ve kaynaklarını bilir, bunlar arasındaki farkları ve benzerlikleri karşılaştırır. | 2 | 
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam düşünce tarihinde kelam, tasavvuf, İslam mezhepleri, İslam hukuku, tefsir ve hadis alanında ortaya çıkan ekollerin doğuşu, teşekkül süreci, temel görüşleri, kaynakların ve İslam düşüncesine katkılarını bilir | 2 | 
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslami ilimler sahasında ortaya konulan tarihsel tecrübe ve bilimsel birikimi sorgular, tasnif eder, güncel meselelerin çözümünde bundan yararlanır | 2 | 
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz ihtiyaçları doğrultusunda temel dinî problemlere çözüm üretebilme becerisi kazanır | 3 | 
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel İslam bilimleri alanında bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak araştırma yapabilme becerisi kazanır | 2 | 
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel dini metinleri okuma açıklama ve yorumlama becerisine sahip olur | 2 | 
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Din bilimleriyle ilgili ulusal ve uluslar arası çalışmaları takip etme, anlama becerisine sahip olur | 2 | 
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili bilimsel bir zihniyete sahip olur | 2 | 
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili kaynakları kullanabilecek ve elde ettiği bilgileri paylaşabilecek düzeyde yabancı dil bilir | 3 | 
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki alanını ilgilendiren resmi ve özel kurumlarla işbirliği içersinde çalışır | 2 | 
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İlahiyat alanında bilimsel bilgi üretir. Elde ettiği temel dini bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 2 | 
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili toplumsal ihtiyaç ve problemlere çözüm üretebilecek araştırmalar yapar | 2 | 
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel İslam Bilimleri alanına uygun yöntem teknik materyal ve teknolojik imkânları kullanır | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Peygamber Sonrası Hayat, Sahabe Dönemi ve İlk Ayrılıklar | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma  | 
                                
| 2 | İlk siyasi tartışmalar | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap  | 
                                
| 3 | İslam düşüncesinde İlk Tekfir Olayları | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeleri | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım  | 
                                
| 4 | Harici, Şii ve mutedil zümrenin tavırları | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma  | 
                                
| 5 | İmanın Etimolojik Tanımları, Büyük Günah problemi ve İrca | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama  | 
                                
| 6 | Allah´ın Olayları Takdiri | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım  | 
                                
| 7 | Kur´an´ı Yorumlama Faaliyetleri ve Hadislerin Toplanması | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım  | 
                                
| 8 | Ara sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev  | 
                                |
| 9 | Kelam´ın Doğuşu | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma  | 
                                
| 10 | Akıl Yürütmenin Başlangıcı | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma  | 
                                
| 11 | Mütezile Kelamı ve İlk Temsilcileri | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap  | 
                                
| 12 | Mütezilenin Esasları, Allah-İnsan ilişkisi | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap  | 
                                
| 13 | Mütezilenin Çöküşü ve Sünniliğin Zaferi | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Tartışma  | 
                                
| 14 | Sünniliğin Bütünleşmesi ve Güçlenmesi | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma  | 
                                
| 15 | Sünniliğin Bütünleşmesi ve Güçlenmesi: Eşarilik - Maturidilik | Konuyla ilgili kitaplar,makaleler ve İslam ansiklopedisi maddeler | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap  | 
                                
| 16 | final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev  | 
                                |
| 17 | final sınavı | Ölçme Yöntemleri: Ödev  | 
                                
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||