Genel Bilgi
Kod | ISB507 |
Ad | Lineer Modeller Kuramı I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELAHATTİN KAÇIRANLAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Basit ve çoklu Lineer regresyonda tahmin yöntemlerini incelemek.
Dersin İçeriği
Çokdeğişkenli normal dağılım; Karesel formların dağılımı; Basit lineer regreyonda parametre tahmini, hipotez testi, güven aralıkları; Çoklu lineer regresyonda en küçük kareler tahmin edici ve geometrisi, ençok olabilirlik tahmin edicisi ve özellikleri; Çokdeğişkenli normal regresyonda tahmin, hipotez testi, belirleyicilik katsayısı.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Linear Models Alvin C. Rencher John Wiley 2000
Notlar
Linear Models S.R.Searle John Wiley 1971
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çokdeğişkenli normal dağılım ve karesel formların dağılımını bilmesi, |
ÖÇ02 | Basit lineer regresyon (BLR) model mantığını anlaması, |
ÖÇ03 | BLR için parametre tahmini ve güven aralığı yapabilmeli, |
ÖÇ04 | BLR için hipotez testi yapabilmeli, |
ÖÇ05 | Çoklu lineer regresyon için parametre tahmini ve güven aralığını öğrenmeli, |
ÖÇ06 | OLS tahmin edicinin özellikleri ve geometrik yaklaşımını öğrenmeli, |
ÖÇ07 | Ençok olabilirlik tahmin edici ve özelliklerini öğrenmeli |
ÖÇ08 | Çok değişkenli normal regresyonda hipotez testini bilmeli. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistiksel problemlerin modellenmesinde ve probleme özgü çözümlerin üretilmesinde yeni yöntem ve stratejiler geliştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistik alanında belirli bir konu hakkında detaylı araştırma yapabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistik literatürüne katkı yapabilecek düzeyde istatistik teorisine hakimdir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistik alanında edindiği bilgiyi disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | 2 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistik alanında proje ve etkinlikler düzenleyebilir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bir projenin oluşturulması, yürütülmesi ve sonuçların raporlanması aşamalarını gerçekleştirebilir. | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilimsel irdeleme yetisine sahip olur. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İstatistik alanında bilimsel yayın üretebilir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Analitik düşünme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki yenilik ve gelişmeleri hem ulusal hem de uluslar arası düzeyde takip edebilir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İstatistik literatürünü takip edebilir. | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yabancı dil bilgisini, alanında yabancı dilde yayın ve sunum yapabilecek düzeyde geliştirebilir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip olur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Takım çalışmalarında gerekli olan niteliklere sahiptir. | |
PÖÇ16 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olur. | 2 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel etik kurallara uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çokdeğişkenli normal dağılım | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Karesel formların dağılımı | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Basit lineer regreyonda parametre tahmini, hipotez testi, güven aralıkları | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Çoklu regresyon modeli | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | En küçük kareler tahmin edici, özellikleri ve geometrisi | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Merkezileştirilmiş model | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ençok olabilirlik tahmin edicisi ve özellikleri | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Genelleştirilmiş en küçük kareler | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Genel lineer hipotez testleri | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Güven bölgeleri ve güven aralıkları | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Eşanlı güven aralıkları | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Çokdeğişkenli normal regresyon modelinde tahmin | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Çokdeğişkenli normal regresyon modelinde hipotez testi | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Belirleyicilik katsayısı için test ve güven aralıkları | okuma, literatür inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |