ISB105 Şebeke Optimizasyonu

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ISB105
Ad Şebeke Optimizasyonu
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. NİMET ÖZBAY
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. NİMET ÖZBAY (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı şebeke optimizasyonu temellerini ve tekniklerini öğretmek, çeşitli şebeke problemleri için çözüm yaklaşımları ve algoritmalarını kullanma becerisini geliştirmektir

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriğini Şebeke Teorisine Giriş, Minimum Yayılan Ağaç Problemleri, En Kısa Yol Problemleri, Maksimum Akış Problemleri, Minimum Maliyetli Akış Problemleri, Eşleme ve Örtme, Euler Graf ve Postacı Problemleri, Gezgin Satıcı Problemleri konuları oluşturmaktadır

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

-Şebeke Optimizasyonu, Prof.Dr. Cevriye Gencer, Dr. Yunus Emre Karamanoğlu, Nobel Akademik Yayıncılık, 2020, 342s. -Yöneylem Araştırması, Prof.Dr. Ahmet Öztürk, Ekin Basım Yayın, 2016, 894s. -Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha, Literatür Yayıncılık, 2003.

Notlar

-İşletmede Sayısal Yöntemler ve Winqsb Uygulamaları, Prof.Dr. İsmail Erdem, Seçkin Yayıncılık, 2017, 535s.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Şebeke teorisini açıklar
ÖÇ02 Minimum yayılan ağaç problemleri için çözüm algoritmalarını uygular
ÖÇ03 Prim algoritması, Kruskal algoritması ve Boruvka algoritmasını kullanır
ÖÇ04 En kısa yol problemleri için çözüm algoritmalarını uygular
ÖÇ05 Bellman denklemi, Dijkstra algoritması ve Floyd–Warshall algoritmasını kullanır
ÖÇ06 Maksimum akış problemleri ve çözüm yöntemlerini kullanır
ÖÇ07 Minimum maliyetli akış problemlerini çözer
ÖÇ08 Euler graf ve postacı problemleri ile bunların çözümünde kullanılan algoritmaları açıklar
ÖÇ09 Gezgin satıcı problemi türleri ve çözüm algoritmalarını uygular


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Şebeke Teorisine Giriş Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Minimum Yayılan Ağaç Problemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Prim algoritması, Kruskal algoritması ve Boruvka algoritması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
4 En Kısa Yol Problemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Bellman Denklemi, Dijkstra Algoritması ve Floyd–Warshall Algoritması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
6 Maksimum Akış Problemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Ford-Fulkerson Algoritması Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Minimum Maliyetli Akış Problemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Eşleme ve Örtme Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Euler Graf Problemleri ve Çözüm Algoritmaları Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
12 Postacı Problemi Türleri ve Çözüm Yöntemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
13 Şebeke Türlerine Göre Gezgin Satıcı Problemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
14 Gezgin Satıcı Problemlerinin Çözümü için Çeşitli Algoritmalar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Anlatım
15 Problem Çözümü Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.06.2024 05:25