ISB221 Optimizasyon Teknikleri I

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ISB221
Ad Optimizasyon Teknikleri I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. NİMET ÖZBAY
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. NİMET ÖZBAY (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı doğrusal programlama problemleri için model kurmak ve kurulan modelleri çeşitli yöntemlerle çözebilmek, ulaştırma problemleri ve çözüm yöntemlerini öğretmektir

Dersin İçeriği

Bu dersin içeriği Doğrusal Programlama ile ilgili Tanımlar, Doğrusal Programlama ile ilgili Örnekler ve Model Kurma, Hiper Düzlemler, Konveks Kümeler, Konveks Kümeler Üzerinde Lineer Fonksiyonlar, Grafiksel Çözüm Yöntemi, Gauss Jordan İndirgemesi, Kanonik Formdaki Doğrusal Programlama Problemleri, Analitik Çözüm Yöntemi, Simplex Çözüm Yöntemi, İki Evreli Yöntem, Büyük M Yöntemi, Dualite, Ulaştırma Problemleri ve Çözüm Yöntemleri konularından oluşmaktadır

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

-Elementary Linear Programing With Applications, Bernard Kolman and Robert E. Beck, Academic Press, 1980. -Doğrusal Programlama, Prof. Dr. İmdat Kara, Bilim Teknik Yayınevi, 1991. -Yöneylem Araştırması, Hamdy A. Taha (Çevirenler : Ş. Alp Baray-Şakir Esnaf), Literatür Yayıncılık, 2000. -Optimizasyon Teknikleri, Hasan Bal, Gazi Üniversitesi Yayınları, 1995. -İşletmede Sayısal Yöntemler ve Winqsb Uygulamaları, Prof. Dr. İsmail Erdem, Seçkin Yayıncılık, 2017.

Notlar

-Optimizasyon, Ayşen Apaydın, A.Ü.F.F. Dön. Ser. Yayınları, 1996.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Doğrusal programlama probleminin özelliklerini açıklar
ÖÇ02 Doğrusal programlama modeli oluşturur, bu problemi grafiksel ve analitik yöntemlerle çözer
ÖÇ03 Simplex çözüm yöntemini kullanır
ÖÇ04 İki evreli yöntem ile simplex yönteminin farkını ayırt eder
ÖÇ05 İki evreli yöntemi kullanır
ÖÇ06 Büyük M yöntemini kullanır
ÖÇ07 Doğrusal modelin dualini oluşturur
ÖÇ08 Dengeli ve dengesiz ulaştırma modellerini çözer


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiğin temel kavramlarını ve ilkelerini açıklar
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamda istatistiğin yerini ve önemini belirtir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında sayısal ve istatistiksel çözümler üretir
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel verilerin elde edilmesi ve/veya düzenlenmesi için uygun yöntem ve teknikleri kullanır 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilgisayar programlarını kullanarak rastgelelik içeren problemlerle ilgili model kurar, problemleri çözer, analiz yapar ve yorumlar
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel analiz yöntemlerini uygular 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel sonuç çıkarım (tahmin, hipotez testi, v.b.) yapar
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İstatistiksel teknikleri kullanarak İstatistikle ilişkili farklı disiplinler arasındaki etkileşimin farkında olur ve problemlere çözüm üretir
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel, veritabanı ve web programlama tekniklerini anlar ve nesnel program yazabilme yeteneğine sahip olur
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İstatistiksel yöntemler arasındaki farkı ayırt eder
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İstatistiksel yöntemleri kullanarak elde edilen sonuçları sözlü ve görsel olarak sunar 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel ve ortaklaşa olarak etkili ve üretken çalışma yapma becerisine sahip olur 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İstatistiğin kullanıldığı bilim alanları ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Doğrusal Programlama ile ilgili Tanımlar, Doğrusal Programlama ile ilgili Örnekler ve Model Kurma Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
2 Hiper Düzlemler, Konveks Kümeler, Konveks Kümeler Üzerinde Lineer Fonksiyonlar Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
3 Grafiksel Çözüm Yöntemi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
4 Gauss Jordan İndirgemesi, Kanonik Formdaki Doğrusal Programlama Problemleri Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Analitik Çözüm Yöntemi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
6 Simplex Çözüm Yöntemi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
7 Problem Çözme-1 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Problem Çözme, Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 İki Evreli Yöntem-1 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
10 İki Evreli Yöntem-2 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
11 Büyük M Yöntemi Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
12 Doğrusal Programlama Modelinin Duali Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
13 Dengelenmiş Ulaştırma Modeli ve Çözüm Yöntemleri-1 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
14 Dengelenmemiş Ulaştırma Modeli ve Çözüm Yöntemleri-2 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
15 Problem Çözme-2 Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.07.2024 11:33