Genel Bilgi
Kod | MED404 |
Ad | Kadın Hastalıkları ve Doğum |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yıl | 4. Yıl |
Süre (Hafta) | 6 Hafta |
AKTS | 9 AKTS |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Tıp - Staj |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Ganim KHATİB |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu stajın temel hedefi kadın hayatında hem reprodüktif çağda hem de menopoz sonrası dönemde karşılaşılabilecek durumların yönetimi ile ilgili bilgi ve becerilerin artırılması, koruyucu ve tedavi edici sağlık uygulamalarının öğrenilmesi olacaktır. Hekimlik pratiğinde sıkça karşılaşılacak gebelik ve lohusalık dönemine ilişkin fizyolojik ve patolojik durumların tanınması, yüksek riskli olguların ayırt edilebilmesi, tarama testlerinin yorumlanabilmesi gibi temel becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir. Kadın hastalıkları ile ilgili tarama programları, doğum kontrol yöntemleri ile ilgili farkındalığın artırılması da hedefler arasında yer almaktadır. Bunlara ek olarak hem jinekoloji hem de obstetrik ile ilgili acil durumların yönetimi hakkında bilgi düzeylerinin artırılması ve gelecek pratiklerinde bu tip durumların ayrımını sağlayarak gerekli yönlendirmeleri yapabilecek duruma gelmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Kadın Hastalıkları ve Doğum stajı sırasında güncel pratikte sıklıkla karşılaşılacak fizyolojik ve patolojik süreçlerin yönetimi ile ilgili bilgi birikiminin artırılması ve hekimlik mesleğinin icrasında doğru klinik uygulamaların aktarılması amaçlanmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Williams Obstetrik ve Jinekoloji
Notlar
Novak Jinekoloji
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gebelik tanısını fizik muayene ve laboratuvar bulgularıyla tanımalı |
ÖÇ02 | Yüksek riskli gebe ayrımını yapabilmeli |
ÖÇ03 | Doğum hastasına temel yaklaşımı bilmeli |
ÖÇ04 | Gebelik öncesi ve gebelik sırasında temel aile hekimi takip protokollerini bilmeli |
ÖÇ05 | Dış gebelik, akut batın gibi acil yaklaşım gerektirebilen durumları bilmeli, |
ÖÇ06 | Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanına sevk edilmesi gereken hastaları ayırt edebilmeli |
ÖÇ07 | Hasta ve hasta yakınları ile etkin iletişim kurarak uygun şekilde bilgi verebilmeli, |
ÖÇ08 | Özellikle cerrahi girişim yapılması planlanan hastaların yönetiminde hasta onamının sözel ve yazılı olarak alınması konularında bilgi sahibi olmalı |
ÖÇ09 | Klinik çalışmalar sırasında diğer sağlık çalışanları ile uygun iletişim ve uyum içinde hasta tedavi sürecine katkıda bulunmalıdır |
ÖÇ10 | Adölesan hastaya temel yaklaşım yapabilmelidir |
ÖÇ11 | Kontrasepsiyon önerileri yapar |
ÖÇ12 | Menopoz dönemi özelliklerini ve sağlık problemlerini tanır, uygun yaklaşımı bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | 1 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gebelik tanısını fizik muayene ve laboratuvar bulguları | HASTA DOSYASI HAZIRLAMA, KAYNAK OKUMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma |
2 | Doğum hastasına temel yaklaşım | HASTA DOSYASI HAZIRLAMA, KAYNAK OKUMA | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Gebelik öncesi ve gebelik sırasında temel aile hekimi takip protokolleri ve Yüksek riskli gebe ayrımı | HASTA DOSYASI HAZIRLAMA, KAYNAK OKUMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma |
4 | Dış gebelik, akut batın gibi acil jinekolojik yaklaşımlar, genel jinekoloji ve ürojinekolojik hastalıklar | HASTA DOSYASI HAZIRLAMA, KAYNAK OKUMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
5 | Fertilite ve reprodüktif endokrine giriş, Kadın ve erkek infertilitesin yaklaşım. | HASTA DOSYASI HAZIRLAMA, KAYNAK OKUMA | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
6 | Jinekolojik Kanserler. Değerlendirme, Ölçme ve Sınav | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 60 | 1 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 90 | 1 | 90 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 18 | 4 | 72 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 226 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 9,04 | ||
AKTS | 9 AKTS |