MED404 Kadın Hastalıkları ve Doğum

9 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim TIP FAKÜLTESİ
TIP PR.
Kod MED404
Ad Kadın Hastalıkları ve Doğum
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yıl 4. Yıl
Süre (Hafta) 6 Hafta
AKTS 9 AKTS
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Tıp - Staj
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Ganim KHATİB


Dersin Amacı / Hedefi

Bu stajın temel hedefi kadın hayatında hem reprodüktif çağda hem de menopoz sonrası dönemde karşılaşılabilecek durumların yönetimi ile ilgili bilgi ve becerilerin artırılması, koruyucu ve tedavi edici sağlık uygulamalarının öğrenilmesi olacaktır. Hekimlik pratiğinde sıkça karşılaşılacak gebelik ve lohusalık dönemine ilişkin fizyolojik ve patolojik durumların tanınması, yüksek riskli olguların ayırt edilebilmesi, tarama testlerinin yorumlanabilmesi gibi temel becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir. Kadın hastalıkları ile ilgili tarama programları, doğum kontrol yöntemleri ile ilgili farkındalığın artırılması da hedefler arasında yer almaktadır. Bunlara ek olarak hem jinekoloji hem de obstetrik ile ilgili acil durumların yönetimi hakkında bilgi düzeylerinin artırılması ve gelecek pratiklerinde bu tip durumların ayrımını sağlayarak gerekli yönlendirmeleri yapabilecek duruma gelmeleri hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Kadın Hastalıkları ve Doğum stajı sırasında güncel pratikte sıklıkla karşılaşılacak fizyolojik ve patolojik süreçlerin yönetimi ile ilgili bilgi birikiminin artırılması ve hekimlik mesleğinin icrasında doğru klinik uygulamaların aktarılması amaçlanmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Williams Obstetrik ve Jinekoloji

Notlar

Novak Jinekoloji


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gebelik tanısını fizik muayene ve laboratuvar bulgularıyla tanımlar.
ÖÇ02 Yüksek riskli gebeyi ayırt eder.
ÖÇ03 Doğum hastasına temel yaklaşımı listeler.
ÖÇ04 Gebelik öncesi ve gebelik sırasında temel aile hekimi takip protokollerini listeler.
ÖÇ05 Dış gebelik, akut batın gibi acil yaklaşım gerektirebilen durumları açıklar.
ÖÇ06 Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanına sevk edilmesi gereken hastaları ayırt eder.
ÖÇ07 Hasta ve hasta yakınları ile etkin iletişim kurarak uygun şekilde açıklama yapar.
ÖÇ08 Özellikle cerrahi girişim yapılması planlanan hastaların yönetiminde hasta onamının sözel ve yazılı olarak alınması konularını listeler.
ÖÇ09 Klinik çalışmalar sırasında diğer sağlık çalışanları ile uygun iletişim ve uyum içinde hasta tedavi sürecini değerlendirir.
ÖÇ10 Adölesan hastaya temel yaklaşımı açıklar.
ÖÇ11 Kontrasepsiyon önerileri listeler.
ÖÇ12 Menopoz dönemi özelliklerini ve sağlık problemlerini listeler, uygun yaklaşımı açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 4
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. 1
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gebelik tanısını fizik muayene ve laboratuvar bulguları HASTA DOSYASI HAZIRLAMA, KAYNAK OKUMA Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Doğum hastasına temel yaklaşım HASTA DOSYASI HAZIRLAMA, KAYNAK OKUMA Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Problem Çözme
3 Gebelik öncesi ve gebelik sırasında temel aile hekimi takip protokolleri ve Yüksek riskli gebe ayrımı HASTA DOSYASI HAZIRLAMA, KAYNAK OKUMA Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
4 Dış gebelik, akut batın gibi acil jinekolojik yaklaşımlar, genel jinekoloji ve ürojinekolojik hastalıklar HASTA DOSYASI HAZIRLAMA, KAYNAK OKUMA Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme
5 Fertilite ve reprodüktif endokrine giriş, Kadın ve erkek infertilitesin yaklaşım. HASTA DOSYASI HAZIRLAMA, KAYNAK OKUMA Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Problem Çözme
6 Jinekolojik Kanserler. Değerlendirme, Ölçme ve Sınav Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Problem Çözme


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 0 0
1. Yıl Sonu Sınavı - 100
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 60 1 60
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 90 1 90
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 18 4 72
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 226
Toplam İş Yükü / 25 (s) 9,04
AKTS 9 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.02.2025 11:00