EBL130 Genetik

2 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBL130
Ad Genetik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 2 AKTS
Yerel Kredi 1 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. Sabriye KOCATÜRK SEL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Öğr. Gör.Dr. Sabriye KOCATÜRK SEL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, temel genetik kavramlar, kalıtım, genetik madde, hücrenin yapısı ve çoğalması, kromozom bozuklukları, doğum öncesi tanı ve genetik danışma hakkında bilgiler vermektir.

Dersin İçeriği

Hücre kavramı, hücre döngüsü, hücre bölünmesi, temel genetik kavramlar, DNA ve RNA yapısı, Mendel yasaları, kalıtım kalıpları, Mendel yasalarına uymayan kalıtım modelleri, multifaktöriyel kalıtım, çok allelik kalıtım ve kan grupları, mitokondriyal ve cinsiyete bağlı kalıtım, epigenetik kalıtım, kanser genetiği, bağışıklık sistemi ve genetiği, kök hücre, prenatal tanı, kromozomal düzensizlikler ve hastalıklar, genetik danışma.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Tıbbi Biyoloji ve Genetik, Prof. Dr. Halil Kasap (Editör), Prof. Dr. Mülkiye KASAP, Prof. Dr. Osman DEMİRHAN, Prof. Dr. Davut ALPTEKİN, Prof. Dr. Ümit LÜLEYAP Prof.Dr.Ayfer PAZARBAŞI Prof.Dr.A.İrfan GÜZEL 4. Baskı, Akademisyen Kitabevi, 2021

Notlar

Hücre Moleküler Yaklaşım, Geoffrey M. Cooper, Çeviri editörü: Neşe Atabey, Ersin Kalay, Meral Sakızlı,‎ İzmir Tıp Kitabevi, 2016


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Temel hücre bileşenlerini, prokaryotik ve ökaryotik hücrelerin farklarını tanımlar.
ÖÇ02 Mitoz ve mayoz bölünmeyi öğrenir, yumurta ve sperm oluşum aşamalarını karşılaştırır.
ÖÇ03 Temel genetik kavramları öğrenir.
ÖÇ04 Genetik hastalıkları temel genetik kavramlarla açıklar.
ÖÇ05 Mendel yasalarını öğrenir. Punnet karesiyle özelliklerin dağılım olasılıklarını gösterir. Soyağacı çizerek herhangi bir özelliğin veya hastalığın hangi kalıtım modeline uyduğunu belirler.
ÖÇ06 Multifaktöriyel kalıtım modellerini tanımlar.
ÖÇ07 Mitokondriyal ve cinsiyete bağlı kalıtımı tanımlar. Lyon hipotezini açıklar.
ÖÇ08 Epigenetik kalıtımı ve mekanizmalarını açıklar.
ÖÇ09 Kanserin oluşum nedenlerini kavrar. Kanser çeşitlerini ve gelişim basamaklarını tanımlar.
ÖÇ10 Bağışıklık sistemini ve genetiğini kavrar.
ÖÇ11 Prenatal tanı nedir, nasıl yapılır, hangi genetik hastalıkların tanısında kullanılır sorularına yanıt verir.
ÖÇ12 Kök hücre ve kullanım alanlarını kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. 1
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. 1
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 3
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. 3
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. 1
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler 1
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Hücre Kavramı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Hücre Bölünmesi Mitoz-Mayoz Oogenez-Spermatogenez Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Genetikte Temel Kavramlar-1 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Genetikte Temel Kavramlar-2 Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Mendel Genetiği- Mendel Yasalarından Sapmalar (Non-Mendelian Kalıtım) Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Multifaktoriyel Kalıtım Çok allellik ve Kan Grupları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Mitokondriyal ve Cinsiyete Bağlı Kalıtım Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Epigenetik Kalıtım Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Kanser Biyolojisi ve Genetiği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Kök Hücre Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Bağışıklık Biyolojisi ve Genetiği Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Prenatal Tanı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Kromozomal Hastalıklar ve Genetik Danışmanlık Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Genetikte Yeni Uygulamalar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 1 14
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü (Saat) 62
Toplam İş Yükü / 25 (s) 2,48
AKTS 2 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 03:15