Genel Bilgi
Kod | EBL223 |
Ad | Doğum Bilgisi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 7 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ÖZTÜRK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciler, intrauterin dönemden başlayarak; kadın ve erkek üreme organlarının gelişimi, anatomi ve fizyolojisi ile gebeliğin oluşumu ve gebelikteki fizyolojik değişiklikler konusunda temel bilgileri kazanır
Dersin İçeriği
Kadın sağlığını etkileyen faktörler, üreme sisteminin anatomisi, üreme sisteminin fizyolojisi, gebeliğin fizyolojisi, gebelikte annenin fizyolojisi, doğum öncesi bakım, gebelikte anne ve fetus sağlığının yükseltilmesi, genetik danışmanlık, gebelikte ilaç kullanımı ve teratojenik etkenler,gebelikte beslenme,doğum öncesi dönemde ebenin rolü.
Dersin Ön Koşulu
EBL136 Ebelikte Temel İlke ve Uygulamalar dersini başarmış olmak
Kaynaklar
1.Taşkın Lale. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, 16.Baskı, Akademisyen Yayınevi. 2020 2. Fatma Coşar Çetin, Kıymet Yeşilçiçek Çalık. Doğum Öncesi Dönem I (Ebeler ve Ebelik Öğrencileri İçin). İstanbul Tıp Kitabevleri. 2018. 3. Prof. Dr. Hacer Karanisoğlu, Doç. Dr. Saadet Yazıcı, Yrd. Doç. Dr. Tülay Yılmaz. Doğum Öncesi Dönem ve Bakım. Nobel Tıp Kitabevi. 2016. 4. Prof. Dr. A. Şentürk Erenel Prof.Dr. G. Vural. Perinatal Bakım Hemşireler ve Ebeler İçin. : İstanbul Tıp Kitabevleri. 2021 5. Prof. Dr. Ümran Sevil - Doç. Dr. Gül Ertem. Perinatoloji Ve Bakım. Ankara Nobel Tıp Kitabevi. 2016
Notlar
Taşkın, L, Eroğlu, K, Terzioğlu Fve ark.: Hemşire ve Ebeler için Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Palme Yayıncılık. Ankara, 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dünyada ve Türkiye'de kadının sosyal ve sağlık durumu ile ilgili konumunu kavrar |
ÖÇ02 | Üreme organlarının anatomi ve fizyolojisi hakkında bilgi edinerek sağlıkta olabilecek değişiklikleri değerlendirir |
ÖÇ03 | Gebelik döneminin fizyolojik değişiklikleri, gebelik belirtileri ve gebeliğin tanılanması kavrar. |
ÖÇ04 | Gebelikte psiko-sosyal değişimleri tanıyarak kadının gebeliğe adaptasyonuna destekler. |
ÖÇ05 | Kadın ve ailenin gebelik sürecini etkileyebilecek değer ve inançlarını değerlendirebilir. |
ÖÇ06 | Doğum öncesi bakımın önemi kavrar. |
ÖÇ07 | Gebelikte anne ve fetüs sağlığını yükseltmeye yönelik uygulamaları bilir. |
ÖÇ08 | Gebeye gebelikte sık görülen şikâyetler ve alınması gereken önlemler konusunda danışmanlık yapar. |
ÖÇ09 | Gebeye verdiği bakımı değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Doğurganlık ve Anne Sağlığı Doğum Öncesi Bakımın Önemi ve Amacı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Gebelikle İlgili Terminoloji ve Sağlık Ölçütleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Kadın ve Erkek Üreme Organ Anatomisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
4 | Kadın ve Erkek Üreme Organ Fizyolojisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma |
5 | Gebeliğin Oluşumu Gebelikte Fizyolojik Değişiklikler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Tartışma |
6 | Doğum Öncesi Bakım Hizmetlerinde Ebenin Rolü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Ebeveynliğe Hazırlık ve Doğum öncesi Adaptasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma,Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Gebelik Belirtileri ve Tanımlama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma |
10 | Doğum Öncesi İzlem | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Gebelikte sık görülen yakınmalar ve alınması gereken önlemler Gebelikte anne ve fetüs sağlığının yükseltilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
12 | Gebelikte beslenme Antenatal Egzersizler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
13 | Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi: | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
14 | Ebelikte Kültürel Yaklaşımlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
15 | II. Vize Sınavı | Okuma,Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma,Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma,Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 11 | 154 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 255 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10,20 | ||
AKTS | 10 AKTS |