Genel Bilgi
Kod | EBS325 |
Ad | Ebelikte Güncel Araştırmalar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Ayseren ÇEVİK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin ebelik alanında literatür taraması yapabilmeleri ve bir bilimsel araştırma planlayabilmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği
Ebelik alanında güncel araştırmalar ve araştırma planlama.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Sümbüloğlu V. (2017). Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri. İstanbul: Hatiboğlu Yayınevi.
Notlar
Erdoğan S, Nahcivan N, Esin MN. (2020). Hemşirelikte Araştırma: Süreç, Ugulama ve Kritik. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. Can V, Bulduk M. (2022). Hemşirelikte Güncel Araştırmalar. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel araştırma yöntemlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Literatür taramasının nasıl yapılacağını açıklar. |
ÖÇ03 | Ebelikte bilimsel araştırmaların önemini açıklar. |
ÖÇ04 | Bilimsel bir araştırma planlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 5 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırmalara giriş ve araştırma ekiplerinin oluşturulması | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
2 | Bilimsel araştırma yöntemleri - 1 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay, Benzetim |
3 | Bilimsel araştırma yöntemleri - 2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
4 | Literatür tarama - 1 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Literatür tarama - 2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Makale okuma ve tartışma | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma |
7 | Ebelikte bilimsel araştırma planlama - 1: Problem | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme |
8 | Ara Sınavlar | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Ebelikte bilimsel araştırma planlama - 2: Araştırma sorusu/hipotezi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması |
10 | Ebelikte bilimsel araştırma planlama - 3: Araştırma evreni ve örneklemi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması |
11 | Ebelikte bilimsel araştırma planlama - 4: Veri toplama araçları ve yöntemi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme |
12 | Ebelikte bilimsel araştırma planlama - 5: Veri girişi ve analiz | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma |
13 | Araştırma ve kurum izinleri alma | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
14 | Bilimsel bir makaleyi raporlama | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Genel tekrar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Altı Şapka, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 59 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,36 | ||
AKTS | 2 AKTS |