EBL308 Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Bilgisi

9 AKTS - 2-8 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 6 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBL308
Ad Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Bilgisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-8 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 9 AKTS
Yerel Kredi 6 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. EBRU GÖZÜYEŞİL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Kadının tüm yaşam evreleri boyunca sağlık ve esenliğinin korunması ve geliştirilmesi, sağlığının bozulduğu durumlarda bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla sunabilmesi için bilgi ve beceri kazandırmaktır

Dersin İçeriği

Kadın sağlığına ilişkin temel kavramlar ve kadın sağlığı göstergeleri, kadın sağlığının yükseltilmesine ilişkin hedefler, kadın hayatının evreleri, jinekolojik muayene, tanı ve tedavi yöntemleri, üreme siklusu anomalileri, üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklukları, infertilite, cinsel yolla bulaşan hastalıklar, beningn jinekolojik değişimler, jinekolojik kanserler.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

Fışkın G. Kadın Sağlığı Uygulamaları ve Jinekolojik Sorunlar, 2022 Nazik E. Doğum Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, 2022 Taşkın L. Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği. 13. Baskı.Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi, 2016.

Notlar

Hemşirelik ve Ebelik için Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. 1. Baskı. Ankara: Akademisyen Kitabevi, 2019


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kadın hayatının evrelerini ve bu evrelere ilişkin sorunları öğrenir.
ÖÇ02 Kadın sağlığına ilişkin temel kavramlar ve kadın sağlığı göstergelerini açıklar.
ÖÇ03 Kadın sağlığı sorunlarının erken tanı ve yöntemlerini öğrenir.
ÖÇ04 Üreme sağlığı sorunlarını önler
ÖÇ05 Cinsel olgunluk döneminde sık görülen kadın sağlığı sorunlarını önler.
ÖÇ06 Kadın sağlığını korumak ve geliştirmek için gerekli bilgileri kullanır.
ÖÇ07 Kadın hayatının tüm evrelerinde oluşabilecek sağlık sorunlarına uygun ebelik rollerini kullanır.
ÖÇ08 Sağlık sorunu olan kadını fiziksel, psikolojik ve sosyal yönden bir bütün olarak görebilme yeteneği kazanır.
ÖÇ09 Sık görülen kadın kanserlerine ilişkin erken tanı yöntemleri öğrenir ve danışmanlık yapar.
ÖÇ10 Kadın sağlığı göstergeleri hakkında araştırma, inceleme ve gelişmeleri takip etmenin önemini kavrar.
ÖÇ11 Üreme sistemi enfeksiyonları ve cinsel yolla bulaşan hastalıklardan korunma konusunda danışmanlık yapar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. 3
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. 3
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. 3
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kadın sağlığına ilişkin temel kavramlar ve kadın sağlığı göstergeleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
2 Kadın Sağlığının Yükseltilmesine İlişkin Hedefler ve Yapılması Gerekenler Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
3 Kadın Hayatının Evreleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
4 Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
5 Anormal Uterin Kanamalar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
6 Pelvik ağrı Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
7 Pelvik Relaksasyon Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav Okuma, tekrar etme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav
9 Konjenital Bozukluklar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
10 Edinsel Bozukluklar Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
11 Genital Organ Benign Varyasyonları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
12 Jinekolojik Malingnensiler I Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
13 Jinekolojik Malingnensiler II Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
14 İnfertilite Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
15 Jinekolojide Tanı ve Tedavi Yöntemleri Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar etme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, tekrar etme Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 8 112
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 30 30
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 60 60
Toplam İş Yükü (Saat) 230
Toplam İş Yükü / 25 (s) 9,20
AKTS 9 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 03:17