EBL332 Araştırma Teknikleri ve İstatistik

3 AKTS - 2-1 Süre (T+U)- 6. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod EBL332
Ad Araştırma Teknikleri ve İstatistik
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 6. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
Doç. Dr. YAŞAR SERTDEMİR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sağlığa ilişkin bir konuyu incelemek için gerekli verilerin toplanması, organizasyonu, analizi, yorumlanması ve karara varılmasını öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bilimsel verilerin toplanması, organizasyonu, analizi, yorumlanması ve karara varılması

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur.

Kaynaklar

İstatistiğe Giriş, Uygulamalı Temel Bilgiler, Çözümlü ve Cevaplı Sorular, Necati Yıldız, Ömer Akbulut, Hüdaverdi Bircan, 2005. Sümbüloğlu K. Sağlık Alanına Özel İstatistiksel Yöntemler. Songür Yayıncılık, 2000

Notlar

ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
ÖÇ02 Sağlık istatistikleri alanındaki başlangıç düzeydeki kavramları ve uygulamaları bilir.
ÖÇ03 Alanında sağlık istatistiklerini kullanarak kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
ÖÇ04 Alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, literatür izleyebilir.
ÖÇ05 Bilimsel düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
ÖÇ06 Sağlığa ilişkin bir konuyla ilgili araştırmanın tüm aşamalarında görev alırken etik ilkelere uygun karar verir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir.
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir
PÖÇ04 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. 5
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. 2
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler 2
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. 2
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Biyoistatistiğe giriş ve kavramlar, biyoistatistiğin kullanımı Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
2 Bilimsel araştırmanın planlanması aşamaları ve türleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
3 SPSS paket programı, kurulumu ve menüleri Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
4 Verilerin SPSSe girişi, verilerin sınıflandırılması Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
5 Frekans dağılımları ve tanımlayıcı ölçütler, verilerin sınıflandırılması, aritmetik ortalama, ortanca, tepe değeri, geometrik ortalama, çeyrek ve yüzdelikler Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
6 Dağılımın Yaygınlık ölçütleri: Varyans ve standart sapma, standart hata, varyasyon katsayısı ve frekans dağılımları ile ilgili problemlerin çözülmesi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
7 Teorik dağılımlar: Binom dağılımı, Poison dağılımı, Normal Dağılım ve normal dağılımın özellikleri, Örneklem güven aralıkları ve yorumları, Önemlilik testleri: verinin ölçüm biçimi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınav Okuma, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Hipotez, örneklem büyüklüğü Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
10 İki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi, iki eş arasındaki farkın önemlilik testi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
11 İki yüzde arasındaki farkın önemlilik testi, bağımlı gruplarda iki yüzde arasındaki farkın önemlilik testi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
12 Evren ortalaması önemlilik testi ve evren oranı önemlilik testi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
13 Varyans Analizi Dört gözlü ki-kare testi, tek değişkenli düzenlerde ki-kare testi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
14 Korelasyon analizi Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
15 Tablo ve Grafik oluşturma Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma
16 Araştırma raporunun yazımı Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 87
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,48
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2024 03:17