Genel Bilgi
Kod | EBL407 |
Ad | Aile Planlaması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 7 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi MELTEM AKBAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi MELTEM AKBAŞ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin sonunda öğrenciler, Ana ve Çocuk sağlığını yükseltmek amacıyla, aile planlaması konusunda temel ilke ve yöntemleri öğrenecek ve teorik açıdan bilgi sahibi olabileceklerdir.
Dersin İçeriği
Aile planlamasına giriş, aile planlamasının yararları, Kadın ve erkek üreme organlarının anatomi ve fizyolojisi, Aile planlamasında danışmanlık, Başvuranın değerlendirilmesi, Enfeksiyonun önlenmesi, Rahim içi araçlar, Hormonal kontrasepsiyon yöntemleri, Bariyer yöntemler, Doğal aile planlaması yöntemleri, Laktasyon amenore yöntemi, Gönüllü cerahi sterilizasyon, Doğum ve düşük sonrası kontrasepsiyon, Acil kontrasepsiyon, Özel durumlarda konrasepsiyon, İnfertilite, Kayıt sistemi ve kontraseptif dağıtım
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Doğurganlığın Düzenlenmesi, Editörler Ayşe ÇAL, Zeynep ÖLÇER, Vize Yayıncılık, 2021 2. Doğurganlığın Düzenlenmesi, Editör Meltem Demirgöz BAL, Nobel Akademik Yayıncılık, 2021
Notlar
https://library.cu.edu.tr/
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Aile planlaması hizmetlerinde ebenin rolünü ve önemini tanımlar. |
ÖÇ02 | Aile planlamasının anne ve çocuk sağlığına, ailelere ve topluma ve ekonomik sisteme olan yararlarını değerlendirir |
ÖÇ03 | Uygun yöntem sunabilmek için başvuranı değerlendirir |
ÖÇ04 | Çocuk sahibi olamayanlara uygun danışmanlık yapar |
ÖÇ05 | Aile planlaması kliniklerinde enfeksiyonun önlenmesi ile ilgili tüm basamakları tekniğe uygun olarak uygular. |
ÖÇ06 | Birey, çift ve topluma aile planlaması yöntemleri konusunda uygun eğitim ve danışmanlık yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Aile planlamasına giriş, aile planlamasının yararları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Kadın ve erkek üreme organlarının anatomi ve fizyolojisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Aile planlamasında danışmanlık | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Başvuranın değerlendirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Rol Oynama |
5 | Enfeksiyonun önlenmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Rahim içi araçlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | RİA uygulama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Hormonal kontrasepsiyon yöntemleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | bariyer yöntemler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
11 | Gönüllü cerahi sterilizasyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Acil kontrasepsiyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Doğum ve düşük sonrası kontrasepsiyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Özel durumlarda konrasepsiyon | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | II. Vize | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 11 | 154 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 1 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 261 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10,44 | ||
AKTS | 10 AKTS |