Genel Bilgi
Kod | EBL429 |
Ad | Ana Çocuk Sağlığı Hizmetleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-8 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 10 AKTS |
Yerel Kredi | 7 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURCU AVCIBAY VURGEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BURCU AVCIBAY VURGEÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilerin; doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası anne ve yenidoğanın bedensel, ruhsal ve sosyal sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi için gerekli ebelik bakımını temel sağlık hizmetleri yaklaşımı içinde verebilecek yeterliliğe ulaşmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Anne-çocuk sağlığı hizmetlerinin tanımı ,önemi ve kapsamı,dünyada ve Türkiyede anne- çocuk sağlığı sorunları, güvenli annelik,aile ve sağlığa etkisi,toplumu tanıma ve kültür, çevre ve sağlığa etkisi, kayıt sistemi ve istatistik, ev koşullarında doğum öncesi, doğum ve doğum sonu bakım.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Anne ve Çocuk Sağlığı. Eds;Diler Aydın, Yılda Arzu Aba. İstanbul Tıp Kitabevi, 2019. Anne Çocuk Sağlığı. Eds; Cömert S, Turan H. Kök yayıncılık, 2005. Anne ve Çocuk Sağlığı İlk 1000 Gün. Eds; Çınar N, Şahin S. Akademisyen Kitabevi, 2020
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Anne ve çocuk sağlığının önemi ve kapsamı hakkında gerekli bilgileri kazanır. |
ÖÇ02 | Sağlık örgütlenmesi içinde ebenin yerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası yeni doğanın bakımına ilişkin görev ve sorumlulukları bilir. |
ÖÇ04 | Çalıştığı toplumu tanır ve etkili iletişim kurar. |
ÖÇ05 | Çalıştığı alan ile ilgili kayıt tutar. |
ÖÇ06 | Çalıştığı alan ile ilgili istatistikleri değerlendirir. |
ÖÇ07 | Ulusal sağlık politikaları ve temel sağlık hizmetleri hedefleri doğrultusunda anne ve yeni doğan sağlığı hizmetleri verir. |
ÖÇ08 | Ev ziyaretleri tekniğini bilir ve uygular. |
ÖÇ09 | Ev koşullarında anne ve yeni doğanın bakımını verir. |
ÖÇ10 | Her türlü uygulama ortamında anne ve çocuk sağlığı, sorunlarının çözümlenmesinde eğitim ve danışmanlık yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 5 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Anne ve çocuk sağlığının önemi ve kapsamı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Dünyada ve Türkiye'de anne ve çocuk sağlığı ve sorunları | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Maternal mortalite ve morbidite | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Sağlık örgütlenmesi ve ebenin yeri, Anne ve yeni doğan hizmetlerinde ekip kavramı. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Temel sağlık hizmetleri kapsamında anne ve çocuk sağlığı hizmetlerinin verilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Toplumu tanıma | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Ev ziyareti tekniği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kayıt sistemi ve istatistik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Güvenli annelik | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Çevre sağlığı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Ev koşullarında doğum öncesi, doğum ve doğum sonu izlem, bakım ve ebenin rolü | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | II. ara sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
14 | Anne çocuk sağlığı düzeyinde aşı takibi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Yeni doğanın evde bakımı ve izlemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 11 | 154 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 255 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 10,20 | ||
AKTS | 10 AKTS |