Genel Bilgi
Kod | SOSZ404 |
Ad | İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ANDAÇ ÇUHADAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; Demokrasi ve insan hakları kavramlarının farklı açılardan tartışılarak sosyal ve siyasal yaşam içerisindeki önemlerinin belirlenmesi, olması gereken ile yaşanan durum arasındaki farkın kavranması, özellikle çocuk hakları konusunda farkındalık kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi; demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları, farklı demokrasi anlayışları, demokratik kültür, okulda ve ailede demokrasi, demokratik yurttaşlık; haklar ve özgürlükler, çocuk ve kadın hakları, insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.); insan hakları alanında yaşanan temel sorunlar, insan hakları ve demokrasi eğitimi.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır
Kaynaklar
Kemal Gözler; İnsan Hakları Hukuku Ionna Kuçuradi; İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları
Notlar
Kemal Gözler; İnsan Hakları Hukuku Ionna Kuçuradi; İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İnsan, birey ve vatandaş kavramlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Demokrasi ve insan hakları kavramlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Demokrasinin ve insan haklarının tarihsel gelişimini açıklar. |
ÖÇ04 | Anayasada yer alan temel hak ve özgürlükleri açıklar. |
ÖÇ05 | Demokrasi kavramının farklı algılarını tartışır. |
ÖÇ06 | Çağdaş (çoğulcu ve katılımcı) demokrasi anlayışının gerçekleşme koşullarını analiz eder. |
ÖÇ07 | İnsan haklarının benimsenmesi ve korunması ile ilgili değerlendirmelerde bulunur. |
ÖÇ08 | Demokratik kültür terimini açıklar. |
ÖÇ09 | Ev ve okul yaşamında, insan haklarına saygılı ve demokratik ortamların oluşmasıyla ilgili değerlendirmelerde bulunur. |
ÖÇ10 | Sosyal Bilgiler öğretmeninin demokratik kültürün oluşmasındaki rolünü değerlendirir |
ÖÇ11 | Çocuk Hakları Sözleşmesi bağlamında Türkiye'nin durumunu tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitimin bilimsel temellerini tanır | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye değer verir | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin genel tanıtımı, dersle ilgili bilgilendirme. | Öğrencinin var olan bilgileri | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Demokrasi kavramının irdelenmesi. | Okuma, araştırma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Siyasal çerçevede demokrasinin ve demokrasi biçimlerinin tartışılması. | Okuma, araştırma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Çoğulcu ve katılımcı demokrasiden anlaşılması gerekenler. | Okuma, araştırma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Temsili demokrasinin sorunları. | Okuma, araştırma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Siyaset biliminde elit teorileri ve demokrasi. | Okuma, araştırma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Toplumsal yaşamda, günlük yaşamda demokrasi | Okuma, araştırma, izleme, gözlem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | İnsan haklarının tarihçesi | Okuma, araştırma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Günümüzde insan hakları kategorileri: Birinci, ikinci ve üçüncü kuşak haklar. | Okuma, araştırma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Çocuk hakları sözleşmesinde bulunan çocuk hakları. | Okuma, araştırma, izleme, gözlem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Kadın hakları. | Okuma, araştırma, izleme, gözlem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Aile içinde demokrasi | Okuma, araştırma, izleme, gözlem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Öğretim programlarında insan hakları ve demokrasi eğitimi. | Okuma, araştırma, izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Okulda demokrasi: Demokrasi eğitimi-Demokratik eğitim. | Okuma, araştırma, izleme, gözlem | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |