Genel Bilgi
Kod | IEM766 |
Ad | Ekonometride Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HÜSEYİN GÜLER |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencinin aşağıdaki bilgi ve becerileri edinmesini sağlamaktır: a) Bilimsel araştırmaların kapsamı, temelleri b) Bilimsel bilgiye erişim ve veri toplama yöntemleri d) Bilimsel metinleri okuma, anlama ve veri analizi yapabilme e) Araştırma raporu hazırlama f) Bilimsel etik konularında bilgi sahibi olma ve etik dışı davranışları önleme
Dersin İçeriği
Araştırmada Etik Sorunlar/Etik Dışı Davranışlar ve Önlenmesi, Bilimsel Araştırma Yöntemleri,Bilimsel Araştırma Planlanma: Araştırma Problemleri, Hipotezler ve Amaçlar, Bilimsel Bilgiye Erişim: Kütüphane, Dijital Kütüphane, Veritabanları, Bilimsel Veri Toplama ve Ölçme Yöntemleri , Veri Analiz Yöntemleri ve Sunumu, Geçerlilik Ve Güvenirlik Kavramları, Araştırma Önerisi Yazma -Bir 'Özet' Öneri Hazırlama, Araştırma Raporu Hazırlama/Raporlama Metotları, Makale ve Tez Yazımında Temel Kurallar Ve Örnekler, Mendeley Kaynak Yönetim Yazılımı, Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
1. Saruhan, Ş. C. ve Özdemirci, A. (2013) Bilim, Felsefe ve Metodoloji (3. Baskı), İstanbul: Beta Yayınevi. 2. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2016) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Pegem Akademi 3. Ünver, Ö., Gamgam, H., Altunkaynak, B. (2016) SPSS Uygulamalı Temel İstatistiksel Yöntemler (8. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık
Notlar
Şener Büyüköztürk , Özcan Aygün, Ebru Kılıç Çakmak, Şirin Karadeniz, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Yayıncılık, ISBN: 9944919289, 2014
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilimsel bilgiyi ve bilgi kaynaklarını tanımlar |
ÖÇ02 | Farklı bilimsel yaklaşımları ayırt eder |
ÖÇ03 | Bilimsel araştırma sürecini açıklar |
ÖÇ04 | Bilimsel araştırmaya yönelik veri toplar ve bu verileri istatistiksel yöntemlerle analiz eder |
ÖÇ05 | Bilimsel kaynaklara uygun yöntemlerle erişir |
ÖÇ06 | Bilimsel kaynaklara atıf yaparken bilimsel standartlara uyar |
ÖÇ07 | Mendeley yazılımını kullanarak araştırmasındaki bilimsel kaynakları yönetir |
ÖÇ08 | Akademik yazım standartlarına uygun belge hazırlar |
ÖÇ09 | Yaptığı araştırmayı akademik standartlara göre bir rapora (makale, tez vb.) dönüştürür |
ÖÇ10 | Araştırma sürecinde etik kurallara uyar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 5 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel Bilgi ve Bilimsel Araştırma Yöntemlerine Giriş | Şener Büyüköztürk , Özcan Aygün, Ebru Kılıç Çakmak, Şirin Karadeniz, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Yayıncılık, ISBN: 9944919289, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Etik Ve Bilimsel Araştırmada Temel Etik İlkeler | Şener Büyüköztürk , Özcan Aygün, Ebru Kılıç Çakmak, Şirin Karadeniz, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Yayıncılık, ISBN: 9944919289, 2014 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Araştırmada Etik Sorunlar/Etik Dışı Davranışlar ve Önlenmesi | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bilimsel Araştırmada Planlanma: Araştırma Problemleri, Hipotezler ve Amaçlar | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Bilimsel Bilgiye Erişim: Kütüphane, Dijital Kütüphane, Veritabanları | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Bilimsel Veri Toplama ve Ölçme Yöntemleri | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Veri Analiz Yöntemleri ve Sunumu | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
10 | Geçerlilik Ve Güvenirlik Kavramları | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
11 | Araştırma Önerisi Yazma -Bir 'Özet' Öneri Hazırlama | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Araştırma Raporu Hazırlama/Raporlama Metotları | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Makale/Tez Yazımında Temel Kurallar Ve Örnekler | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Mendeley kaynak yönetim yazılımı | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | Yükseköğretim Kurulu Bilimsel Araştırma Ve Yayın Etiği Yönergesi | Ders Konuları ile ilgili hazırlanmış ders notları ve bilimsel araştırma makaleleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyu öğrendiklerini tekrar eder | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Dönem boyu öğrendiklerini tekrar eder | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |