Genel Bilgi
Kod | IEM761 |
Ad | İstatistiksel Analiz |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLSEN KIRAL |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilimsel araştırma sürecinin önemli bir aşamasını oluşturan veri analizini doğru ve gereklerine uygun yapabilmek ve bulguları doğru yorumlayabilmek, incelenen olay hakkında değerlendirmeler yapabilmenin vazgeçilmez bir zorunluluğudur. Bunun yanında iş dünyasında her gün sayısız problemle karşılaşılmakta ve bu problemler çözüm beklemektedir. Çoğunlukla elde edilen verilerin analizi sonucunda problemler çözüme ulaştırılabilmektedir. Bu dersin amacı, incelenen olayla ilgili verileri doğru bir şekilde elde etme, çeşitli filtrelerden geçirerek analize hazır hale getirme ve SPSS, Minitab , SPLUS programlarından yararlanarak, amaca en uygun yöntemlerle verileri analiz ederek yorumlayabilme yeteneği kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, veri kavramı ve veriyi tanıma, amaca uygun olarak seçilecek istatistiksel analizler ve bu bağlamda betimsel istatistikler, iki ve/veya ikiden fazla grup karşılaştırmaları için testler, parametrik olmayan testler, korelasyon ve regresyon analizi ve çok değişkenli istatistiksel analizlerden faktör, kümeleme analizleri konuları işlenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Johnson, R. A. ve Wichern, D. W. (2002,2006). Applied Multivariate Statistical Analysis, Prentice-Hall.
Notlar
Kaynak kitaplar, istatistiksel paket programlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İstatistiksel analiz tekniklerine ilişkin bilgileri uygulama becerisini kullanır. |
ÖÇ02 | Verileri yorumlar ve problemleri değerlendirir. |
ÖÇ03 | Deney yapma ve tasarlama becerisini kullanır. |
ÖÇ04 | İlgili daldaki problemleri ilişkilendirir. |
ÖÇ05 | Nokta tahmini ve aralık tahmini uygulama becerisini kullanır. |
ÖÇ06 | İstatistiksel analizleri yorumlar. |
ÖÇ07 | Hipotez testlerini yorumlar. |
ÖÇ08 | Bağımlı ve bağımsız hipotez uygulamaları değerlendirir. |
ÖÇ09 | Sınıflayıcı tabloları değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 4 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Veri Kavramı ve Veri Elde Etme Yöntemleri | kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Veri Analizinde Kullanılacak İstatistiksel Tekniğin Seçimi | kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | bilgisayar paket programlarının kısa tanıtımı (SPlus, SPSS, Minitab) | kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | bilgisayarda veri işlemleri | kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | bilgisayar uygulamaları | kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Betimsel İstatistikler | kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | İki Grup Karşılaştırması için Testler | kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Varyans Analizi | kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Parametrik Olmayan Testler | kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | ödev sunumları | kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
12 | Doğrusal Regresyon ve Korelasyon Analizi | kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Faktör Analizi | kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kümeleme Analizi | kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | ödev sunma | kaynaklardan ilgili bölümlerin okunup gelinmesi | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |