Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
EKONOMETRİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | IEM749 |
Ad | Panel Veri Analizi I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HALİL İBRAHİM KESKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. HALİL İBRAHİM KESKİN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Doç. Dr. HALİL İBRAHİM KESKİN (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilerin Panel Veri Analizine ilişkin temel yöntemleri öğrenmiş olmaları ve iktisadi örnekler ile bu yöntemleri kullanabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Panel veri analiPanel veri analizinde kullanılan temel kavramlar açıklanır. Panel veri modelleri tanıtılır. Temel panel veri tahmin yöntemlerinden ve bu yöntemlerin uygulamaları konularının yanında, model seçimi için her bir aşamada gerekli olan testler ve bu testlerin uygulamalarını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Tatoğlu, F. (2012). Panel Veri Ekonometrisi (5. Baskı 2020). Raj, B., & Baltagi, B. H. (Eds.). (2012). Panel data analysis. Springer Science & Business Media.
Notlar
İlgili Makaleler ve veri setleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Panel Veri Analizine ilişkin temel yöntemleri açıklar |
ÖÇ02 | Temel Panel ekonometrik modelleri tahmin etme becerisi kazanır |
ÖÇ03 | Tahmin ettiği panel ekonometrik modelleri iktisadi olarak yorumlama becerisi kazanır |
ÖÇ04 | Tahmin ettiği panel ekonometrik modellerin varsayımlarını test edebilme becerisi kazanır |
ÖÇ05 | Alternatif Panel veri modelleri arasında tercih yapmak için gerekli testleri uygular |
ÖÇ06 | Panel veri analizine ilişkin temel kavramları açıklar |
ÖÇ07 | Panel Heterojenlik testlerini uygular |
ÖÇ08 | Panel veri analizinin sağladığı avantaj ve dezavantajları açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır/yeni bir bilgisayar kodu yazar | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Panel Verinin Temel Kavramları | Panel Verinin Temel Kavramlarına ilişkin kaynak kitaplardan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Panel Veri Modellerinin Temel Kavramlar | Panel Veri Modellerinin Temel Kavramlarına ilişkin kaynak kitaplardan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Homojen Panel Veri Modelleri | Homojen Panel Veri Modellerine ilişkin kaynak kitaplardan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Heterojen Panel Veri Modelleri | Heterojen Panel Veri Modellerine ilişkin kaynak kitaplardan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Heterojen Ve Homojen Modellerin Tahmini | Heterojen Ve Homojen Modellerin Tahminine ilişkin kaynak kitaplardan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma |
6 | Homojenlik Testleri | Homojenlik Testlerine ilişkin kaynak kitaplardan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme |
7 | Havuzlanmış Model | Havuzlanmış Modele ilişkin kaynak kitaplardan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Sabit Etkiler Modeli | Sabit Etkiler Modeline ilişkin kaynak kitaplardan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
9 | Sabit Etkiler Modelinin Tahmin Teknikleri | Sabit Etkiler Modelinin Tahmin Tekniklerine ilişkin kaynak kitaplardan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Birinci fark Yöntemi | Birinci fark Yöntemine ilişkin kaynak kitaplardan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap |
11 | Grup İçi ve Gruplar Arası Tahminciler | Grup İçi ve Gruplar Arası Tahmincilerine ilişkin kaynak kitaplardan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme |
12 | Ara Sınav | konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
13 | Rastsal Etkiler Modeli | Rastsal Etkiler Modeline ilişkin kaynak kitaplardan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Rassal Etkiler Modelinin Tahmini | Rassal Etkiler Modelinin Tahminine ilişkin kaynak kitaplardan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme |
15 | Uygun Modelin Belirlenmesi testleri | Uygun Modelin Belirlenmesine ilişkin kaynak kitaplardan ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Uygun Modelin Tahmini | İlgili Okumalar ve problem setleri | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final sınavı | konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |