Genel Bilgi
Kod | IEM732 |
Ad | Matematiksel İstatistik I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. EBRU ÖZGÜR GÜLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Sibel ÖRK ÖZEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı olasılık ve matematiksel istatistikte kullanılan teknik ve temel sonuçların öğrenciye kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriği olasılık, kesikli rasgele değişkenler, sürekli rasgele değişkenler ile bu kavramların matematiksel ve istatistiksel özellikleri, en çok olabilirlik tahmin yöntemidir.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Matematiksel istatistik, Prof. Dr. Mustafa Aytaç, Ezgi Yayınevi ve Matematiksel istatistik, Yılmaz Akdi, Gazi Kitabevi
Notlar
Matematiksel istatistik Problemler ve Çözümleri, Seçkin Yayınevi, Prof. Dr. İsmail Erdem. Matematiksel İstatistik, John E. Freund
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel olasılık kavramlarını açıklar |
ÖÇ02 | Kesikli rasgele değişkenlerin matematiksel ve istatistiksel özelliklerini ayırt eder |
ÖÇ03 | Sürekli rasgele değişkenlerin matematiksel ve istatistiksel özelliklerini ayırt eder |
ÖÇ04 | Kesikli ve sürekli rasgele değişkenleri kullanarak gerçek hayattaki verileri modeller |
ÖÇ05 | Tahmin teorisinin temellerini ve gerçek hayattaki uygulamalarını açıklar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Saymanın temel prensipleri | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Koşullu olasılık, bağımsız olaylar, Bayes teoremi | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
3 | Kesikli olasılık dağılımları ve beklenen değerleri | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Bazı kesikli dağılımlar - 1 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Bazı kesikli dağılımlar - 2 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
6 | Bağımsız rasgele değişkenlerin doğrusal fonksiyonları, çok değişkenli kesikli dağılımlar | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Genel tekrar | Konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sürekli dağılımlar - 1 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Sürekli dağılımlar - 2 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
11 | Sürekli dağılımlar ve bazı özel sürekli dağılımlar - 1 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
12 | Sürekli dağılımlar ve bazı özel sürekli dağılımlar - 2 | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Normal dağılım ve sürekli dağılımlarda tahmin | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Merkezi limit teoremi ve kesikli dağılımlar için yakınsamalar | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
15 | Momentler ve moment çıkaran fonksiyonları | Kaynak kitaptan ilgili bölüm | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |