Genel Bilgi
Kod | IEM721 |
Ad | Sınırlı Bağımlı Değişkenli Modeller I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEDA ŞENGÜL |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciler, bağımlı değişkeni iki değerli, sıralı, nominal, sayma, ardışık, sansürlü veya kırpılmış olan regresyon modellerini kavrar. Öğrenciler, bu modellerle ilgi uygulamalar yapar ve elde edilen sonuçları yorumlar.
Dersin İçeriği
Sınırlı Bağımlı Değişkenli modeler de kullanılan verilerin yapısı, Sınırlı Bağımlı Değişkenli modellerin yapısı, Doğrusal Olasılık Modeli, binomial probit, binomial logit, Sıralı probit, sıralı logit , multinomial probit, multinominal logit, etc.
Dersin Ön Koşulu
Herhangi bir ön koşul gerekmemektedir.
Kaynaklar
D. Gujarati "Ekonometriye Giriş"
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci sınırlı bağımlı değişkenli modelerde kullanılan verilerin yapısını kavrar. |
ÖÇ02 | Öğrenciler bağımlı değişkeni sansürlü, iki değerli, sıralı, nominal, sayma olan regresyon modellerini kavrar |
ÖÇ03 | Öğrenciler bağımlı değişkeni sansürlü, iki değerli, sıralı, nominal, sayma olan regresyon modellerini uygular. |
ÖÇ04 | Öğrenciler Sınırlı Bağımlı değişkenli modellerle ilgili uygulama yapar. |
ÖÇ05 | Öğrenciler Sınırlı Bağımlı değişkenli modellerle ilgili elde edilen analiz sonuçlarını yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | 2 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 1 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sınırlı Bağımlı Değişkenli Modellerde kullanılan verilerin yapısı | İlgili Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Sınırlı Bağımlı Değişkenli modeller ve En küçük Kareler tahmin Edicisi | İlgili Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Doğrusal Olasılık Modeli,İki değerli probit, iki değerli l logit | İlgili Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Doğrusal Olasılık Modeli, binomial probit,binomial logit | İlgili Okuma veveri seti oluşturma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Doğrusal Olasılık Modeli, binomial probit,binomial logit (II) | İlgili Okuma, problem seti ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Sıralı Probit modeli ve Sıralı Logit Modeli | İlgili Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Sıralı Probit modeli ve Sıralı Logit Modeli (II) | İlgili Okuma, problem seti ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
|
9 | Multinominal Probit modeli ve Multinominal Logit Modeli | İlgili Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Multinominal Probit modeli ve Multinominal Logit Modeli (II) | İlgili Okuma, problem seti ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ardışık Probit Modeli ve Ardışık Logit Modeli | İlgili Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Ardışık Probit Modeli ve Ardışık Logit Modeli (II) | İlgili Okuma, problem seti ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Bivariate Probit ve Bivariate Logit Modelleri | İlgili Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Bivariate Probit ve Bivariate Logit Modelleri (II) | İlgili Okuma, problem seti ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Koşullu Probit ve Koşullu Logit Modelleri | İlgili Okuma, problem seti ve uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |