Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
EKONOMETRİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | IEM708 |
Ad | Matematiksel İktisat II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. KENAN LOPCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste öğrencilere makro ekonomik analizin analitik yöntemleri ve kantitatif tekniklerini öğretmek amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste, temel kavramlar, yöntemler ve makroekonomideki son gelişmelerin ardından durağan makroekonomik modeller, karşılaştırılmalı durağanlık analizi, dinamik analiz, rasyonel beklentiler ile makroekonomik dalgalanmaların alternatif teorileri, optimum kontrol teorisi ve temel büyüme modelleri ele alınacaktır.
Dersin Ön Koşulu
IEM 707 Matematiksel İktisat I dersinden başarılı olmak
Kaynaklar
Chiang, A. C., & Wainwright, K. (2005). Fundamental methods of mathematical economics (4th ed.). McGraw-Hill.
Notlar
Mishkin, F. S. (2007). The economics of money, banking, and financial markets. Pearson Education.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci makro-ekonomik analizin temel ögeleri ve kullanılan matematiksel teknikleri açıklar. |
ÖÇ02 | Temel makro-ekonomik modellerin karşılaştırmalı durağanlık analizini yapar. |
ÖÇ03 | Dinamik makro-ekonomik modellerin temel ayırt edici özelliklerini listelerr. |
ÖÇ04 | Basit rasyonel beklentiler modellerinin dinamik çözümlemelerini yapar. |
ÖÇ05 | Başlıca büyüme modellerinin temel çözümlemelerini kullanır. |
ÖÇ06 | Elde edilen sonuçları iktisadi olarak yorumlar |
ÖÇ07 | Üretim ve istihdamdaki dalgalanmalar ve uzun dönem büyümeye ilişkin ampirik analizlerde kullanılan temel kantitatif teknikleri tanımlar. |
ÖÇ08 | Öğrenci makroekonomik dalgalanmalara ilişkin teorik ve ampirik yaklaşımları karşılaştırır. |
ÖÇ09 | Dinamik büyüme modellerinin uzun dönem analizini yapar. |
ÖÇ10 | Rasyonel beklentiler hipotezinin makroekonomik modellerdeki rolünü değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar | 5 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır/yeni bir bilgisayar kodu yazar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders Konuları | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Yöntem | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Yöntem ve uygulama | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
4 | Durağan Makroekonomik Modellere giriş | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Durağan Makroekonomik Modeller ve Karşılaştırılmalı Durağanlık Analizine giriş | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Dinamik Analize Giriş | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Dinamik Analiz | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Soru Çözümü | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Uyarlanan Bekleyişler ve Cagan Modeline giriş | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Uyarlanan Bekleyişler ve Cagan Modeli | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Rasyonel Bekleyişlere giriş | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Rasyonel Bekleyişler: Özellikleri ve çözümleme | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Makroekonomik Dalgalanmaların Alternatif Teorileri | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Optimum Kontrol Teorisine Bir Giriş ve Temel Büyüme Modelleri | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Optimum Kontrol Teorisi ve Temel Büyüme Modelleri | İlgili Okuma ve Problem Seti | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |