Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
EKONOMETRİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | IEM705 |
Ad | Ekonometride Ekoller I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HALİL İBRAHİM KESKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ekonometrik konuları teorik olarak genişletebilme ve Modelleri Gerçeğe Uyarlama yapabilme ile İktisadi verilerin konometrik değerlendirmelerini yapabilme, yorumda bulunabilme, temel hesap ve formülasyonları ekonometrik sonuçları kullanabilme becerilerini vermek, muhakemeyi geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında ekonometrik teori ve ekonometrik model kavramları, ekonometrik çalışmalarda veriler ve ölçüm yöntemleri, tahmin yöntemleri ve tahmin edicinin özellikleri ele alınmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul Bulunmamaktadır
Kaynaklar
Baltagi, B. H. (2021). What is Econometrics?. In Econometrics (pp. 3-12). Springer, Cham. Andrews, D. W. (1994). Empirical process methods in econometrics. Handbook of econometrics, 4, 2247-2294.
Notlar
İlgili Makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilim ile ekonometrik yöntemler arasındaki ilişkiyi ortaya koyabilme. |
ÖÇ02 | Ekonometri disiplinine ilişkin temel kavramları tanımlayabilme |
ÖÇ03 | Ekonometrik kavramları açıklayabilme |
ÖÇ04 | Değişkenleri özelliklerine göre sınıflandırabilme |
ÖÇ05 | Ekonometrik Model kurabilme |
ÖÇ06 | Ekonometrik İlişkileri ortaya koyabilme |
ÖÇ07 | Ekonometrik modeller arasındaki farkları tanımlama |
ÖÇ08 | Ekonometrik modellere ait tahmin sonuçlarını yorumlayabilme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 3 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır/yeni bir bilgisayar kodu yazar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İki değişkenli ilişkilerin ileri yönleri | Econometric Methods, J. Johnston ve J. Dinardo, Fourth Editions. Kitabindaki ilgili kisim okunmali | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Gecikmeli Bağımlı Regresör Olarak Değişkenler, Durağan ev Durağan Olmayan Seriler | Kaynak kitaplardan Değişkenlerin Gecikmeli Bağımlı Regresörler, Durağan ve Durağan Olmayan Seriler olarak ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | K değişkenli lineer denklem, k değişkenli modelin matris formülasyonu | Kaynak kitaplardan K değişkenli lineer denklem, k değişkenli modelin matris formülasyonuyla ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | kısmi korelasyon katsayıları, en küçük karelerin geometrisi, k değişkenli denklemde çıkarım | Kaynak kitaplardan kısmi korelasyon katsayıları, en küçük karelerin geometrisi, k değişkenli denklemde çıkarımi ile ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Spesifikasyon Hatası için k Değişkenli Doğrusal Denklemin Bazı Testleri | Kaynak kitaplardan Spesifikasyon Hatası için çok Değişkenli Doğrusal Denklemin Bazı Testleri ile ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
6 | Yapısal Değişiklik Testleri, Dummy Değişkenler | Kaynak kitaplardan Yapısal Değişiklik Testleri, Dummy Değişkenler ile ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Maksimum Olabilirlik (ML), Genelleştirilmiş En Küçük Kareler (GLS) ve Enstrümantal Değişkenler (IV) Tahmin Ediciler | Kaynak kitaplardan Maksimum Olabilirlik (ML), Genelleştirilmiş En Küçük Kareler (GLS) ve Enstrümantal Değişkenler (IV) Tahmin Edicileri ile ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Heteroscedasticity Testleri, Heteroscedasticity Altında Tahmin | Kaynak kitaplardan Heteroscedasticity Testleri, Heteroscedasticity Altında Tahmin ile ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
10 | OLS ve Otokorelasyonlu Bozukluklar, Otokorelasyon Testleri | Kaynak kitaplardan OLS ve Otokorelasyonlu Bozukluklar, Otokorelasyon Testleri ile ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Tek değişkenli zaman serileri modellemesi, | Kaynak kitaplardan Tek değişkenli zaman serileri modellemesi ile ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | ARIMA modellerinin belirlenmesi, tahmini ve test edilmesi | Kaynak kitaplardan ARIMA modellerinin belirlenmesi, tahmini ve test edilmesi ile ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Otoregressif Dağılımlı Gecikme İlişkileri | Kaynak kitaplardan Otoregressif Dağılımlı Gecikme İlişkileri ile ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Durağan olmayan Tahmin Ediciler | Kaynak kitaplardan Durağan olmayan Tahmin Ediciler ile ilgili bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
15 | veri setleri ile problem çözümü | veri setlerinin hazırlanması ve konu tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Odevi | ders konularinin tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | ders konularinin tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |