Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
EKONOMETRİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | IEM704 |
Ad | Uygulamalı Ekonometri II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET ÖZMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin Eviews ekonometrik yazılımını kullanarak finansal ve iktisadi verileri analiz etmelerini ve verilere uygun ekonometrik yöntemleri uygulamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders DF ve ADF birim kök testleri, Engle-Granger ve Johansen eşbütünleşme testleri, VEC modelinin tahmini, ARIMA modellerinin tahmini, VAR modelinin tahmini konularını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gujarati, D. N. ve Porter, D. C. (2012). Temel Ekonometri. Beşinci Basımdan Çeviri (Çevirenler: Ümit Şenesen, Gülay Günlük Şenesen), Literatür Yayıncılık, İstanbul.
Notlar
Sevüktekin, M. ve Nargeleçekenler, M. (2010). Ekonometrik Zaman Serileri Analizi - Eviews Uygulamalı. Geliştirilmiş 3. Baskı, Nobel Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eviews yazılımını kullanarak makro iktisadi modeller oluşturur. |
ÖÇ02 | Modellemelerde yer alan değişkenlere ilişkin zaman serisi özelliklerini ortaya koyar. |
ÖÇ03 | Ekonometrik tahmin sonuçlarını değerlendirir. |
ÖÇ04 | Değişkenler arasındaki kısa ve uzun dönem ilişkileri analiz eder. |
ÖÇ05 | Türkiye verilerini kullanarak elde ettiği model tahmin sonuçlarını tartışır. |
ÖÇ06 | DF, ADF, KPSS ve PP birim kök testlerini uygular. |
ÖÇ07 | Eşbütünleşme ve hata düzeltme mekanizması kavramlarını açıklar. |
ÖÇ08 | Değişkenler arasındaki dinamik ilişkileri tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma yaptığı alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır/yeni bir bilgisayar kodu yazar | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Zaman Serisi Ekonometrisine Giriş | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
2 | Bazı Temel Kavramlar, Fark Denklemleri, Beyaz Gürültü Süreci, AR, MA, ARMA ve ARIMA Modelleri | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölümler 21-22) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
3 | Box- Jenkins Öngörü Modelleri (uygulama) | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 22), Problem Seti ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
4 | Tesadüfi Yürüyüş Hipotezi, Deterministik ve Stokastik Trend, Taklit Regresyon | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 21), Problem Seti ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
5 | Durağan Olmayan Stokastik Süreçler | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 21), Problem Seti ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme |
6 | Zaman Serilerinde Trendin Ortadan Kaldırılması: Fark ve Trend Durağan Süreçler | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 21), Problem Seti ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
7 | Durağanlığın Test Edilmesi, Otokorelasyon Fonksiyonu Yardımıyla (ACF) Durağanlığın Test Edilmesi | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 21), Problem Seti ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
8 | Ara Sınav | Ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Proje / Tasarım, Yazılı Sınav |
9 | Kısmi Otokorelasyon Fonksiyonu Yardımıyla (PACF) Durağanlığın Test Edilmesi, Q İstatistiği, LB, IDW | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 22), Problem Seti ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
10 | Durağanlık İçin Birim Kök Testleri: DF, ADF, PP, KPSS, DF-GLS, v.d. ve uygulamaları | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 22), Problem Seti ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
11 | VAR Analizi ve Uygulamalar | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 22), Problem Seti ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Tartışma |
12 | Eşbütünleşme (Ko-entegrasyon) Analizine Giriş, Ko-entegrasyonun Varlığının Test Edilmesi | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 22), Problem Seti ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Soru-Cevap |
13 | Engle-GrangerTesti, Engle-Granger ve Yoo Yaklaşımı, Johansen İz Test İstatistiği ve Maksimum Özdeğeri İstatistiği | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 22), Problem Seti ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar |
14 | Hata Düzeltme Modelleri ve Uygulamaları | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 22), Problem Seti ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
15 | Nedensellik Analizleri, Varyans Ayrıştırması ve Etki-Tepki Fonksiyonlarına İlişkin Uygulamalar | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 22), Problem Seti ve Uygulama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |