Genel Bilgi
Kod | IEM703 |
Ad | Uygulamalı Ekonometri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET ÖZMEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste iktisadi ilişkilerin ekonometrik yöntemlerle modellenerek Eviews paket programıyla analiz edilmesi ve modellerin yorumlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders iki-değişkenli regresyon modeli, çok değişkenli regresyon modeli, kukla değişkenli regresyon modeli, çoklu doğrusallık, değişen varyans ve otokorelasyon ile ilgili Eviews programı uygulamalarını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gujarati, D. N. ve Porter, D. C. (2012). Temel Ekonometri. Beşinci Basımdan Çeviri (Çevirenler: Ümit Şenesen, Gülay Günlük Şenesen), Literatür Yayıncılık, İstanbul.
Notlar
Asteriou, D., & Hall, S. G. (2021). Applied econometrics. Bloomsbury Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eviews paket programında iki değişkenli regresyon tahminini uygular. |
ÖÇ02 | Çok değişkenli regresyon tahmininin analizini gerçekleştirir. |
ÖÇ03 | Kukla değişken regresyon modeli tahminini örneklerle açıklar. |
ÖÇ04 | Çoklu doğrusallık sorununun çözümüne yönelik düzeltici önlemleri tartışır. |
ÖÇ05 | Değişen varyans sorununun çözümüne yönelik düzeltici önlemleri uygular. |
ÖÇ06 | Otokorelasyon sorununun tespiti ile ilgili testleri listeler. |
ÖÇ07 | Ampirik araştırmaların analizinde istatistiksel araçları kullanır. |
ÖÇ08 | Değişkenlerin betimsel istatistiklerini hesaplar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında sahip olduğu bilgiler arasındaki ilişkileri açıklar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında sahip olduğu bilgilerin İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlere nasıl uygulanacağını açıklar | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere yeni yaklaşım ve yöntemler arar | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | 5 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 4 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması yöntemlerini kullanarak kurumların ihtiyaç duyduğu çözüm önerilerini getirir | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İki değişkenli regresyon modeli tahmini | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 2, Bölüm 3) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Hipotez testleri ve ANOVA | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 5) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Farklı fonksiyonel formlardaki regresyon modellerinin tahmini | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 6) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Devam: Farklı fonksiyonel formlardaki regresyon modellerinin tahmini | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 6) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Çok değişkenli regresyon modeli tahmini | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 7) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Genel anlamlılık ve katsayılarda kısıt testleri | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 8) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Chow yapısal kırılma testi | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 9) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Kukla değişken regresyon modelinin tahmini | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 9) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Mevsimsel kukla değişken modellerinin tahmini | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 9) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Çoklu doğrusallığın tespitine yönelik testler | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 10) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Çoklu doğrusallık sorununun çözümüne yönelik düzeltici önlemler | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 10) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Değişen varyansın tespitine yönelik testler ve düzeltici önlemler | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 11) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Otokorelasyonun tespitine yönelik testler | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 12) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Otokorelasyon sorununun çözümüne yönelik düzeltici önlemler | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 12) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl sonu sınavı | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |