ME810 Matematik Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme

8 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod ME810
Ad Matematik Öğretiminde Ölçme ve Değerlendirme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 8 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. AYTEN PINAR BAL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, matematik öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme uygulamalarının ilgili literatür bağlamında irdelenmesi; ulusal ve uluslararası matematik sınavlarının incelenmesi ve öğrencilerin matematik başarılarının ölçülmesi ve değerlendirilmesidir.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında, matematik öğretiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme uygulamalarının ilgili literatür bağlamında irdelenmesi; ulusal ve uluslararası matematik sınavlarının incelenmesi ve öğrencilerin matematik başarılarının ölçülmesi ve değerlendirilmesi üzerinde durulacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Atkin, J. M., Black, P., Coffey, J. (2001). Classroom Assessment and the National Science Education Standards, Washington, DC: National Academies Press. English, L. D. (2016). Handbook of International Research in Mathematics Education, London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Grouws, D., A. (2006). Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, New York: Macmillan Library. McMillan, (2021). Classroom Assessment Principles and Practice for Effective Instruction, Boston: Pearson Education. MEB (2018). Matematik dersi öğretim programı (ilkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB https://mufredat.meb.gov.tr/ MEB (2024). Ortaokul matematik dersi öğretim programı (5,6, 7 ve 8. sınıflar). Ankara: MEB https://mufredat.meb.gov.tr/ NCTM, (2000). The standards 2000 project. Van de Walle, J. A., Folk, S., Karp, K.S., & Bay-Williams, J. M. (2021). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally (10th ed.). Toronto: Pearson. Way, J., Cartwright, K., Bobis, J., Anderson, J., McMaster, H., & Attard, C. (2024).Yesterday, today and tomorrow in mathematics education research. In Research in Mathematics Education in Australasia 2020–2023 (pp. 13-28). Singapore: Springer Nature Singapore.

Notlar

Atkin, J. M., Black, P., Coffey, J. (2001). Classroom Assessment and the National Science Education Standards, Washington, DC: National Academies Press.Burke, K. (1999). How to Authentic Learning (3rd Ed). Arlington Heights, İllinois: Skyligth Professional Development. Ons Elawer, Corna.McMillan, (2004). Classroom Assessment Principles and Practice for Effective Instruction, Boston: Pearson Education. English, L. D. (2002). Handbook of International Research in Mathematics Education, London: Lawrence Erlbaum Associates Publisers.Heddens, J. W., Speer, W. R. (2006). Today’s Mathematics: Concepts, Methods and Instructional Activities (11th Ed.), Hoboken NJ: John Wiley and Sons, Inc


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Matematik eğitiminde geleneksel ve alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarının özelliklerinin analiz eder.
ÖÇ02 Matematik dersine yönelik ölçme araçlarının taşıması gereken temel niteliklerini (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) açıklar.
ÖÇ03 Matematik dersine yönelik geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirir.
ÖÇ04 Matematik dersine yönelik bir ölçme aracı (ölçek, anket) tasarlar.
ÖÇ05 Matematik öğretim programlarının değerlendirme boyutunu önceki programlarla karşılaştırır.
ÖÇ06 Matematik öğretim programları kapsamında ulusal alanda yapılan değerlendirme sınavlarını karşılaştırmalı olarak analiz eder (LGS, ÖSYM)
ÖÇ07 Matematik öğretim programları kapsamında uluslararası alanda yapılan sınavları olarak analiz eder (TIMSS, PISA)
ÖÇ08 Matematik eğitiminde alternatif değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları tasarlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz değerlendirme).
ÖÇ09 Matematik eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları tasarlar (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler).


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri, özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve bilime yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu çeşitli disiplinler ve alt alanları arasında ilişkiler kurar, uzmanlık bilgilerini yeni ve karmaşık fikirlerin analizi, sentezi ve değerlendirmesinde kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. 4
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanındaki yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşır ve alanıyla ilgili ileri düzeyde araştırma yapar. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilime yenilik getiren yeni bir bilimsel yöntem geliştirir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular; bu noktada özgün bir araştırmayı tasarlar ve gerçekleştirir. 2
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yeni ve karmaşık fikirlerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. 2
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde alanı ile ilgili bilimsel makale yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgün ve disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışmalarını bağımsız veya bir takım üyesi olarak yürütür.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaratıcı ve eleştirel düşünür; sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanındaki eğitim ve öğretim etkinliklerinde kolaylaştırıcı/yönlendirici olur. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğretim süreçlerini etkileşimli ve etik zeminde sürdürür. 3
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili bilgi ve becerileri öğrencilerine kazandırmak için etkili öğretim stratejileri geliştirir ve uygular. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman bir topluluk içinde özgün görüşlerini savunur. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ulusal ve uluslararası tüm çalışmalarda kültürel farklılıkları göz önünde bulundurarak iletişim kurar. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Akademik ve profesyonel bağlamda teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak ilgili kişi ve kurumlarla işlevsel etkileşim kurar.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretirve bu değerlerin gelişimini ulusal ve uluslararası düzlemde destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin genel tanıtımı Hazırbulunuşluk düzeylerinin belirlenmesi Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
2 Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramlar İlgili çalışmaların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
3 Matematik eğitiminde ölçme ve değerlendirmenin önemi İlgili çalışmaların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
4 Matematik dersine yönelik ölçme araçlarının taşıması gereken temel nitelikleri (geçerlik) İlgili çalışmaların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçları ve nitelikleri (güvenirlik) İlgili çalışmaların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
6 Matematik eğitiminde kullanılan ölçme araçları ve nitelikleri (kullanışlılık) İlgili çalışmaların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
7 Matematik dersine yönelik geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirme İlgili çalışmaların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
8 Arasınav Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Matematik dersine yönelik bir ölçme aracı (ölçek, anket) tasarlama İlgili çalışmaların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
10 Matematik öğretim programlarının değerlendirme boyutunu önceki programlarla karşılaştırma İlgili çalışmaların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
11 Matematik öğretim programları kapsamında ulusal alanda yapılan değerlendirme sınavları (LGS, ÖSYM). İlgili çalışmaların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
12 Matematik öğretim programları kapsamında uluslararası alanda yapılan sınavları (TIMSS, PISA) İlgili çalışmaların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
13 Matematik eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler). İlgili çalışmaların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
14 Matematik eğitiminde geleneksel ölçme ve değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları (çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler). İlgili çalışmaların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Matematik eğitiminde alternatif değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları (gözlem, görüşme, performans değerlendirme). İlgili çalışmaların araştırılması Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
16 Matematik eğitiminde alternatif değerlendirmeye yönelik özgün ölçme araçları (öğrenci ürün dosyası, araştırma kağıtları, akran değerlendirme, öz değerlendirme). İlgili çalışmaların araştırılması Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
17 Genel değerlendirme Dönem boyunca yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 9 126
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 9 9
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 197
Toplam İş Yükü / 25 (s) 7,88
AKTS 8 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.12.2024 05:04