Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (YL) (TEZLİ) | |
Kod | İTS733 |
Ad | İslam`da Bilim Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. TUNA TUNAGÖZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Genel bilim tarihi içerisinde İslam kültür coğrafyasının bilimsel yazın ve ürünlerini, buluş ve katkılarını kronolojik süreçte çeşitli bilim dallarından somut örneklerle açıklama
Dersin İçeriği
İslam dini ve bilim arasındaki ilişki ve İslam kültür coğrafyasında bilimsel eğitim, metot ve kurumlarının tarihsel süreci. İslam kültür dünyasında bilimsel hareketliliğin kökenleri. İslam düşüncesinde bilim felsefesi. Bilim sınıflamaları; bilim dalları ve alanlarının ayrılması, uzmanlaşmalar.
Dersin Ön Koşulu
Zorunlu ve seçmeli dersleri almış olmak.
Kaynaklar
Sezgin, Fuat, İslamda Bilim ve Teknik
Notlar
SARIÇAM, İbrahim, ERŞAHİN, Seyfettin, İslâm Medeniyeti Tarihi, Ankara 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Felsefe ve fen bilimlerinin komşu kültürlerden İslam dünyasına intikal yol ve yöntemlerini açıklama |
ÖÇ02 | Klasik bilim sınıflamasını gösterme, dini ve pozitif bilimleri listeleme |
ÖÇ03 | İslam kültür coğrafyasında bilimsel eğitim, metot ve kurumlarının tarihsel sürecini açıklama |
ÖÇ04 | Ansiklopedik bilim anlayışından farklı bilim dallarında uzmanlaşmaya geçişin nedenlerini örneklerle açıklama |
ÖÇ05 | Çeşitli bilim dallarında müslümanların bilim tarihi literatürüne geçen keşif ve icatlarından örnekler gösterme |
ÖÇ06 | Bilimsel mirasın batıya intikal yollarını ve çeşitli alanlardan somut örneklerini belirtme |
ÖÇ07 | Çağımız bilim dünyasında İslam toplumlarının konumunu, bilim ve teknik alanında müslümanların geri kalışını neden ve sonuçlarıyla analiz etme |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | 4 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili edindiği bilgileri sorumluluğu altındaki kişi ve gruplara etkin biçimde öğretir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İslam kültür dünyasında bilimsel hareketliliğin kökenleri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | İslam düşüncesinde bilim felsefesi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bilim sınıflamaları; bilim dalları ve alanlarının ayrılması, uzmanlaşmalar | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bilimsel eğitim ve kurumlar, Sanat ve Siyaset | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
5 | Bilim yazını, Aritmetik, Cebir, Geometri gibi Matematik bilimleri ve teknolojisi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Astronomi bilimleri, Fizik Bilimleri ve teknolojileri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Kimya Bilimleri, Tıp Bilimleri ve teknolojileri | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
8 | Arasınav | Konu Tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Biyoloji, Botanik, Zooloji ve Veterinerlik | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | Jeoloji ve Meteoroloji, Mineraloji, Haritacılık | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İslam kültür coğrafyasının bilimsel yazın ve ürünlerinin Batı’ya intikali ve özümsenmesi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İslam dünyasında bilimsel gelişme ve çalışmaların duraklaması | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İslam Bilim Tarihinde Önemli Simalar: İbn Sina | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İslam Bilim Tarihinde Önemli Simalar: İbnü'l-Heysem | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | İslam Bilim Tarihinde Önemli Simalar: Biruni | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | İslam Bilim Tarihinde Önemli Simalar: Nasirüddin et-Tusi | Önerilen kaynaktan ilgili kısımları okumak | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
17 | Final | Final | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |