İTS824 Tarih Felsefesi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod İTS824
Ad Tarih Felsefesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. FATİH YAHYA AYAZ


Dersin Amacı / Hedefi

Tarihin gerçek mahiyetini anlamak, tarih felsefesinin imkanını araştırmak, İslâm tarihçiliğinin doğuşu ve gelişimini bu anlamda kavramak

Dersin İçeriği

Tarihin mahiyeti, usulü ve tarih düşüncesinin oluşumu, tarihin metafiziği, tarih felsefesinin imkânı, tarihin türleri, ilkçağlarda tarihçilik, antik Yunan ve Roma'da tarihçilik, İslâm tarihçiliğinin doğuşu, gelişimi, İslâm tarih usulüne dair yaklaşımlar, İbn Haldûn, Kâfiyeci vb.lerinin tarih usulü, Memlûk tarihçiliği ve ekoller, Osmanlı tarihçiliği, modern dönemlerde tarihçilik, Annales okulu.

Dersin Ön Koşulu

Dersin önkoşulu yoktur.

Kaynaklar

1. Ayhan Bıçak, Tarih Felsefesi, Dergah Yay., İstanbul 2015. 2. Gustav Le Bon, Bir Târih Felsefesinin İlmî Esasları, çev. Haydar Rifat, Ötüken 2016. 3. Eric Hobsbawm, Tarih Üzerine, çev. Osman Akınhay, Bilim ve Sanat Yay., Ankara 1999. 4. Ali Akyıldız, Tarihçilik ve Yöntem Üzerine, Timaş Akademi, İstanbul 2021. 5. Peter Burke, Annales Okulu, çev. Mehmet Küçük, Doğubatı Yay., Ankara 2006. 6. Georg G. Iggers, Yirminci YüzyıldaTarihyazımı, çev. Gül Çağalı Güven, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 2007. 7. John Tosh, Tarihin Peşinde, çev. Özden Arıkan, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 1997. 8. Tarih Felsefesi Seçme Metinler, Haz. Doğan Özlem-Güçlü Ateşoğlu, Doğubatı Yay., Ankara 2006. 9. Fatih Yahya Ayaz, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, TTK Yay., Ankara 2020. 10. Fatih Yahya Ayaz, Makrîzî, Siyer Yay., İstanbul 2021. 11. R. G. Collingwood, Tarih Tasarımı, çev. Kurtuluş Dinçer, Doğubatı Yay., Ankara 2023. 12. İbn Haldun, Mukaddime, haz. Süleyman Uludağ, Dergâh Yay., İstanbul 2016.

Notlar

1) Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul 1995. 2) A. Zeki Velidi Togan, Tarihte Usûl, Enderun Yayınları, İstanbul 1985. 3) Yusuf Ziya Kavakçı, İslâm Araştırmalarında Usûl, DİB Yayınları, Ankara 1991. 4) Sabri Hizmetli, İslâm Tarihçiliği Üzerine, DİB Yayınları, Ankara 1991. 5) Joseph Horovitz, İslâmî Tarihçiliğin Doğuşu, (ç. Ramazan Altınay-Ramazan Özmen), Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2002. 6) Şemsettin Günaltay, İslâm Tarihinin Kaynakları –Tarih ve Müverrihler-, haz. Yüksel Kanar, Endülüs Yayınları, İstanbul 1991. 7) Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İsar Yayınları, İstanbul 1998. 8) Ayhan Bıçak, Tarih Felsefesi, Dergah Yay., İstanbul 2015. 9) Gustav Le Bon, Bir Târih Felsefesinin İlmî Esasları, çev. Haydar Rifat, Ötüken 2016. 10) Eric Hobsbawm, Tarih Üzerine, çev. Osman Akınhay, Bilim ve Sanat Yay., Ankara 1999. 11) Ali Akyıldız, Tarihçilik ve Yöntem Üzerine, Timaş Akademi, İstanbul 2021. 12) Peter Burke, Annales Okulu, çev. Mehmet Küçük, Doğubatı Yay., Ankara 2006. 13) Georg G. Iggers, Yirminci YüzyıldaTarihyazımı, çev. Gül Çağalı Güven, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 2007. 14) John Tosh, Tarihin Peşinde, çev. Özden Arıkan, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 1997. 15) Tarih Felsefesi Seçme Metinler, Haz. Doğan Özlem-Güçlü Ateşoğlu, Doğubatı Yay., Ankara 2006. 16) Fatih Yahya Ayaz, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, TTK Yay., Ankara 2020. 17) Fatih Yahya Ayaz, Makrîzî, Siyer Yay., İstanbul 2021. 18) Mustafa Fayda, “Tarih”, TDV İslâm Ansiklopedisi, XXXX, s.30-36. …………………., “Siyer ve Megâzî”, TDV İslâm Ansiklopedisi, XXXVII, s. 319-324. 19) Mehmet Özdemir, “Siyer Yazıcılığındaki Değişim Üzerine”, Çağımızda Sosyal Değişme ve İslâm, Ankara 2007. ……….., “Siyer Yazıcılığı Üzerine”, Milel ve Nihal, İstanbul 2008, 4/3. 20) Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, İsar Yayınları, İstanbul 2008. 21) İslâmî İlimlerde Metodoloji (Usûl) Problemi 2 adlı eserin İslâm Tarihinde Usûl Mes’elesi kısmı. 22) Seyyide İsmail Kâşif, İslâm Tarihinin Kaynakları ve Araştırma Metotları, çev. M. Şeker-R. Savaş-R. Şimşek, İzmir 1997. 23) M. Zeki Terzi, İlk Siyer ve Meğazi Yazarları ve Eserleri, Samsun 1990. 24) Kâsım Şulul, Kâfiyeci’de Tarih Usûlü, İnsan Yayınları, İstanbul 2003.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 (Öğrenci) Tarihin mahiyetini kavrar.
ÖÇ02 Bir tarih felsefesinin mümkün olup olmadığını tespit eder.
ÖÇ03 Antik çağdan günümüze tarihçilikle ilgili bilgi sahibi olur.
ÖÇ04 İslâm tarihçiliği ve gelişimi hakkında kapsamlı bilgi edinir.
ÖÇ05 Tarihî metinleri okuma ve değerlendirme usulü konusunda bilgi sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. 2
PÖÇ02 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. 5
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. 1
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarih kavramı, mahiyeti ve etimolojik tartışmalar Mustafa Fayda, “Tarih”, TDV İslâm Ansiklopedisi, XXXX, s.30-36.; Mübahat S. Kütükoğlu, Tarih Araştırmalarında Usûl, Kubbealtı Neşriyat, İstanbul 1995; A. Zeki Velidi Togan, Tarihte Usûl, Enderun Yayınları, İstanbul 1985. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Tarih-felsefe ilişkisi, kavramlar ve tartışmalar Ayhan Bıçak, Tarih Felsefesi, Dergah Yay., İstanbul 2015; Gustav Le Bon, Bir Târih Felsefesinin İlmî Esasları, çev. Haydar Rifat, Ötüken 2016. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Tarihin metafiziği üzerine Ayhan Bıçak, Tarih Felsefesi, Dergah Yay., İstanbul 2015; Gustav Le Bon, Bir Târih Felsefesinin İlmî Esasları, çev. Haydar Rifat, Ötüken 2016. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Tarihçiliğin serüveni üzerine Ayhan Bıçak, Tarih Felsefesi, Dergah Yay., İstanbul 2015; Eric Hobsbawm, Tarih Üzerine, çev. Osman Akınhay, Bilim ve Sanat Yay., Ankara 1999. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
5 Antik çağda tarihçilik, Yunan ve Roma I R. G. Collingwood, Tarih Tasarımı, çev. Kurtuluş Dinçer, Doğubatı Yay., Ankara 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Antik çağda tarihçilik, Yunan ve Roma II R. G. Collingwood, Tarih Tasarımı, çev. Kurtuluş Dinçer, Doğubatı Yay., Ankara 2023. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 İslâm tarihçiliğinin doğuşu Joseph Horovitz, İslâmî Tarihçiliğin Doğuşu, (ç. Ramazan Altınay-Ramazan Özmen), Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2002. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Siyer-Megâzî ilminin ortaya çıkışı Şaban Öz, İlk Siyer Kaynakları ve Müellifleri, İsar Yayınları, İstanbul 2008. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 İslâm tarihçiliğnin gelişimi Joseph Horovitz, İslâmî Tarihçiliğin Doğuşu, (ç. Ramazan Altınay-Ramazan Özmen), Ankara Okulu Yayınları, Ankara 2002; Sabri Hizmetli, İslâm Tarihçiliği Üzerine, DİB Yayınları, Ankara 1991. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 İbn Haldûn ve tarih anlayışı İbn Haldun, Mukaddime, haz. Süleyman Uludağ, Dergâh Yay., İstanbul 2016. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Kâfiyeci'nin tarih usulü Kâsım Şulul, Kâfiyeci’de Tarih Usûlü, İnsan Yayınları, İstanbul 2003. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Makrîzî, tarihçiliği ve Mısır tarih ekolü Fatih Yahya Ayaz, Memlükler’de Tarih ve Tarihçiler, TTK Yay., Ankara 2020; Fatih Yahya Ayaz, Makrîzî, Siyer Yay., İstanbul 2021. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Osmanlı tarihçiliği Ali Akyıldız, Tarihçilik ve Yöntem Üzerine, Timaş Akademi, İstanbul 2021; Ramazan Şeşen, Müslümanlarda Tarih-Coğrafya Yazıcılığı, İsar Yayınları, İstanbul 1998. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Modern dönemlerde tarihçilik ve tarih türleri Peter Burke, Annales Okulu, çev. Mehmet Küçük, Doğubatı Yay., Ankara 2006; Georg G. Iggers, Yirminci YüzyıldaTarihyazımı, çev. Gül Çağalı Güven, Tarih Vakfı Yurt Yay., İstanbul 2007. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 24.09.2024 04:34