Genel Bilgi
Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ |
İSLAM TARİHİ VE SANATLARI (DR) | |
Kod | İTS808 |
Ad | Türk-İslam Edebiyatı Araştırmaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Türk İslam Edebiyatı alanındaki akademik çalışmaların tarihçesi, yöntemi ve hedefi hakkında bilgi ve birikim elde ettirerek alan çalışmalarını yönlendirmek
Dersin İçeriği
Türk İslam Edebiyatı alanında yapılan akademik çalışmalara genel bakış, alanla ilgili birikimin takibinde izlenilecek yol, Türk İslam edebiyatında din ve estetik ilişkisi bağlamındaki çalışmalar, divan ve mesnevi neşirlerinin takibi, tespiti ve tenkidi, bu tür çalışmaların izledikleri metotlar hakkında eleştirel yaklaşımlar
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Müzahir Kılıç, “Edebiyat Tarihi Bakımından Kırk Hadisler”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı 18, 2001
Notlar
Öntürk, Ahmet, “Türk İslam Edebiyatı Anabilim Dalında Yapılan Türk Dili ve Edebiyatı İle İlgili Doktora Tezleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme”, ed. Zeki Taştan, Türk Dili ve Edebiyatı Alanında Hazırlanan Doktora Tezlerinin Dünü-Bugünü, (içinde), İstanbul, Hiperlink Yayınları, 2019 Karataş, Ahmet, “Dikkatlerden Kaçan Birikim: İlâhiyat Fakültelerindeki Edebiyat Araştırmaları (Marmara İlâhiyat Örneği)”, M. Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 28, 2005 Aydın Satar, Nesrin, “Türk İslam Edebiyatı’nın Kavramsal Analizi: Kapsam, Sınırlar ve Tartışmalar”, (Yayımlamamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İslam Tarihi ve Sanatları Anabilim Dalı Türk İslam Edebiyatı Bilim Dalı, 2021
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk İslam Edebiyatı alanında yapılan çalışmalar hakkında bilgi elde eder. |
ÖÇ02 | Türk İslam edebiyatı alanında yapılan çalışmaların dinî özelliklerini tanır. |
ÖÇ03 | Türk İslam edebiyatı eserlerinin belagat özellikleri hakkında sınırlı araştırmalar yapıldığının farkına varır. |
ÖÇ04 | Türk İslam edebiyatı sahasındaki divan ve mesnevi eserlerinin neşrini takibi öğrenir. |
ÖÇ05 | Türk İslam edebiyatında yapılacak araştırmaların eksikliklerini fark eder. |
ÖÇ06 | Türk İslam edebiyatı çalışmalarında farklı disiplinlerin katkısını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanında kazanılan lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İslam Tarihi ve Sanatları alanlarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği bilgiler aracılığıyla farklı disiplin alanlarındaki bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanına özgü sorunları en uygun araştırma yöntem ve teknikleri ile çözümler. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim, kültür ve sanat alanlarında yürütülen çalışmalarda bireysel olarak bağımsız çalışır ve/veya ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını uzmanlık düzeyinde organize eder. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İslam Tarihi ve Sanatları alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk İslam edebiyatı araştırmalarının tarihçesi | literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Türk İslam edebiyatı araştırmalarını kapsamı | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Türk İslam edebiyatı araştırmalarının birikimi | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Türk İslam edebiyatında ele alınmayan konular | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türk İslam edebiyatı belagat ilişkisi | belagat kaynakları taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Türk İslam edebiyatında yapılan master tezlerinin değerlendirilmesi | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Türk İslam edebiyatında yapılmış doktora tezlerinin değerlendirilmesi | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türk İslam edebiyatı araştırmalarında klasik usuller | usul çalışmaları hakkında tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Türk İslam edebiyatı araştırmalarında divanlar | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Türk İslam edebiyatı araştırmalarında mesneviler | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Türk İslam edebiyatı çalışmalarında türlerin tasnifi | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Evliya tezkirelerinin Türk İslam edebiyatı çalışmalarındaki kaynaklığı | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Türk İslam edebiyatına kaynaklık eden tarihi Farsça kaynaklar | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Türk İslam Edebiyatına kaynaklık eden tarihi Arapça kaynaklar | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Kaynaklara erişimde web tabanlı sitelerden ya da çevrim içi platformlardan yararlanma | web üzerinde araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | finale hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 8 | 8 | 64 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,04 | ||
AKTS | 6 AKTS |