Genel Bilgi
Kod | İTS808 |
Ad | Türk-İslam Edebiyatı Araştırmaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURAN ÖZTÜRK |
Dersin Amacı / Hedefi
Türk İslam Edebiyatı alanındaki akademik çalışmaların tarihçesi, yöntemi ve hedefi hakkında bilgi ve birikim elde ettirerek alan çalışmalarını yönlendirmek
Dersin İçeriği
Türk İslam Edebiyatı alanında yapılan akademik çalışmalara genel bakış, alanla ilgili birikimin takibinde izlenilecek yol, Türk İslam edebiyatında din ve estetik ilişkisi bağlamındaki çalışmalar, divan ve mesnevi neşirlerinin takibi, tespiti ve tenkidi, bu tür çalışmaların izledikleri metotlar hakkında eleştirel yaklaşımlar
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Müzahir Kılıç, “Edebiyat Tarihi Bakımından Kırk Hadisler”, Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, Sayı 18, 2001
Notlar
Öntürk, Ahmet, “Türk İslam Edebiyatı Anabilim Dalında Yapılan Türk Dili ve Edebiyatı İle İlgili Doktora Tezleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme”, ed. Zeki Taştan, Türk Dili ve Edebiyatı Alanında Hazırlanan Doktora Tezlerinin Dünü-Bugünü, (içinde), İstanbul, Hiperlink Yayınları, 2019 Karataş, Ahmet, “Dikkatlerden Kaçan Birikim: İlâhiyat Fakültelerindeki Edebiyat Araştırmaları (Marmara İlâhiyat Örneği)”, M. Ü. İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 28, 2005 Aydın Satar, Nesrin, “Türk İslam Edebiyatı’nın Kavramsal Analizi: Kapsam, Sınırlar ve Tartışmalar”, (Yayımlamamış Doktora Tezi), Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İslam Tarihi ve Sanatları Anabilim Dalı Türk İslam Edebiyatı Bilim Dalı, 2021
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk İslam Edebiyatı alanında yapılan çalışmalar hakkında bilgi elde eder. |
ÖÇ02 | Türk İslam edebiyatı alanında yapılan çalışmaların dinî özelliklerini tanır. |
ÖÇ03 | Türk İslam edebiyatı eserlerinin belagat özellikleri hakkında sınırlı araştırmalar yapıldığının farkına varır. |
ÖÇ04 | Türk İslam edebiyatı sahasındaki divan ve mesnevi eserlerinin neşrini takibi öğrenir. |
ÖÇ05 | Türk İslam edebiyatında yapılacak araştırmaların eksikliklerini fark eder. |
ÖÇ06 | Türk İslam edebiyatı çalışmalarında farklı disiplinlerin katkısını kavrar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çağdaş yerli ve yabancı yayınları takip edebilme becerisine ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemlere eleştirel bir zihniyet ve bakış açısı ile yaklaşabilir. | 2 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Doktora seviyesinde elde ettiği bilgileri yeniden yorumlayabilme ve üretebilme yetisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel çalışmalarında ele aldığı konuyu kurgulama ve mantıksal çerçevede kompoze edebilme becerisini kazanır. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Doktora seviyesinde bilimsel çalışmaları elde etmede ve kullanmada modern teknolojik imkanlardan faydalanabilme (basılı, görsel ve işitsel vb.) yeteneğini elde eder. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bu bilimsel faaliyetleri gerçekleştirirken bilimsel, kültürel ve ahlaki değerleri koruyabilme ve bunları içselleştirebilme kabiliyetini haiz olur. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İlahiyat bilimleri ve diğer bilim dallarından istifade ederek disiplinler arası yaklaşımlara açık olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | İslâm tarihi ve sanatları alanında uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ekip üyesi ve bağımsız olarak yürütebilme becerisini kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam kültür ve medeniyetinin ilim, tarih, sanat, musiki ve edebiyatıyla bir bütün olduğunu kavrar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi Sanatları Bölümünün alt bilim dalları İslam Tarihi, Türk İslam Edebiyatı, Türk İslam Sanatları ve Türk Dini Musikisi alanlarında ortak bilgi ve yeterliklere sahiptir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ekiple çalışma becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İslam Tarihi ve Sanatları Bölümü'nün alt bilim dalları ile ilgili temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel faaliyetlerini etik kurallara uygun biçimde sürdürür. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk İslam edebiyatı araştırmalarının tarihçesi | literatür araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Türk İslam edebiyatı araştırmalarını kapsamı | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Türk İslam edebiyatı araştırmalarının birikimi | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Türk İslam edebiyatında ele alınmayan konular | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Türk İslam edebiyatı belagat ilişkisi | belagat kaynakları taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Türk İslam edebiyatında yapılan master tezlerinin değerlendirilmesi | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Türk İslam edebiyatında yapılmış doktora tezlerinin değerlendirilmesi | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türk İslam edebiyatı araştırmalarında klasik usuller | usul çalışmaları hakkında tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Türk İslam edebiyatı araştırmalarında divanlar | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Türk İslam edebiyatı araştırmalarında mesneviler | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Türk İslam edebiyatı çalışmalarında türlerin tasnifi | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Evliya tezkirelerinin Türk İslam edebiyatı çalışmalarındaki kaynaklığı | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Türk İslam edebiyatına kaynaklık eden tarihi Farsça kaynaklar | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Türk İslam Edebiyatına kaynaklık eden tarihi Arapça kaynaklar | alan araştırması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Kaynaklara erişimde web tabanlı sitelerden ya da çevrim içi platformlardan yararlanma | web üzerinde araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | finale hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 8 | 8 | 64 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,04 | ||
AKTS | 6 AKTS |