IG309 Sensory Evaluation

4 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod IG309
Ad Sensory Evaluation
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil İngilizce
Seviye Lisans Dersi
Tür Uygulamalı Ders
Etiket S Seçmeli
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MERVE DARICI
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi MERVE DARICI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Duyusal algılamayı, duyusal değerlendirmeyi ve gıda sanayisinde kullanımı, panelist seçimi, laboratuvar dizaynını, örnek hazırlama ve duyusal analiz teknikleri hakkında bilgi kazandırmak ve ayrıca gıdaların duyusal kalite özelliklerini, duyusal analiz yöntemleri ile belirleyerek sonuçları istatistiksel olarak değerlendirip, kararlar almalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Duyusal algılama, duyusal değerlendirme ve gıda sanayisinde kullanımı, laboratuvar dizaynı, panelist seçimi, ön hazırlık, duyusal analiz teknikleri ve gıdaların duyusal kalite özelliklerinin duyusal değerlendirme ile belirleyerek sonuçları istatistiksel olarak değerlendirme konularını içerir.

Dersin Ön Koşulu

duyusal değerlendirme konusuna ilgili olmak

Kaynaklar

Lawless, H. T., Heymann, H. (2010). Sensory evaluation of food: principles and practices (Vol. 2). New York: Springer.

Notlar

ders notları ve slaytlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gıda kalitesinin değerlendirilmesinde duyusal analizin önemini ve nerede, nasıl, kiminle yapılacağını hatırlar.
ÖÇ02 Duyusal algılama zincirini açıklar
ÖÇ03 Duyularını kullanarak gıdanın duyusal özelliklerini belirleyebilir.
ÖÇ04 Panelist seçimini, panelist eğitimini ve laboratuvar dizaynını ve örnek hazırlama işlemlerini gerçekleştirebilir
ÖÇ05 Duyusal analiz tekniklerininden en uygun olanı seçerek etkin bir şekilde kullanır.
ÖÇ06 Duyusal analizlerde kullanılan istatistiksel yöntemleri uygular.
ÖÇ07 Duyusal bir problemi fark eder, duyusal analizi dizayn eder, gerçekleştirir ve sonuçlarını yorumlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen bilimleri ve Gıda Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. 2
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Disiplin içi (Gıda Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Gıda Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Gıda Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik ilkelerine uygun davranma, Gıda Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Gıda Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Gıda Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Gıda Kalitesi, duyusal kalite karakteristikleri ve duyusal değerlendirme Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası
2 Duyusal değerlendirmenin tanımı, tarihçesi, önemi ve sanayide kullanım amaçları. Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
3 Duyusal Özellikler ve Algılama Zinciri Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma
4 Duyusal algılar ve algılama mekanizmaları Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Örnek Olay
5 Duyusal analiz laboratuvarı, ürün ve panel kontrolleri Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar
6 Duyusal analizde panellist seçimi, eğitimi ve panel büyüklüğü. Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Gösteri
7 Panelistlerin kararlarını etkileyen faktörler Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar
8 Ara Sınav Ders Notu Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Farklılık testleri: ikili-üçlü, üçgen Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
10 Farklılık testleri: A-A değil testi ve sıralama testi Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
11 Farklılık testleri: puanlama. Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Deney / Laboratuvar
12 Sıralama ve Puanlama teslerinin istatistiksel değerlendirilmesi Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
13 Duyusal analizde kullanılan skalalar Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Gösterip Yaptırma
14 Tanımlayıcı Duyusal Analizler Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Tanımlayıcı duyusal analizlerin verilerini Anova analizi ile yorumlanması Ders Notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 110
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,40
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.02.2025 12:43