Genel Bilgi
Kod | IG312 |
Ad | Process Design I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Tasarım |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. HAKAN BENLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. HAKAN BENLİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, Gıda Mühendisliği lisans programı öğrencilerinin öğrenimleri süresince edindikleri bilgileri kullanarak, sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme becerisi; disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi kazandığı, proses tasarımını içeren projeler hazırlamaktır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında proses tasarımı konusunda eğitim verilmekte ve ayrıca öğrencilerden bir gıda üretimine yönelik proses tasarımı ve fizibilite raporu hazırlamaları istenmektedir. Ders kapsamında ilk haftadan itibaren proje çalışma konusunun oluşturulmasına yönelik fikir geliştirme ve takım çalışmasının gereklerinin öğrenilmesi amacıyla çalışma grupları oluşturulmaktadır. Öğrencilerin görev dağılımında eşit yük almaları ve görevlerini zamanında yerine getirecek bir planlama yapmaları sağlanmaktadır. Bir sonraki aşamada ise farklı kaynaklardan elde edilen verilerin değerlendirmesi ve özellikle güvenilir kaynaklardan (Resmi ve akademik veriler gibi) elde edilen verilerin önemi vurgulanmaktadır. Gıda mühendisliği eğitimi süresince öğrenilen temel bilgiler kullanılarak öğrencilerin seçtikleri ürüne yönelik proses bilgilerini oluşturmaları ve ilgili akış şemalarını, üretim teknolojilerini ve kapasiteyi belirlemelerinin yanı sıra, ısı ve kütle dengesi hesaplamalarını yapmaları beklenmektedir. Fabrika yer seçimine ilişkin genel değerlendirme yapılarak öğrencilerin seçtikleri üretimi gerçekleştirecekleri fabrikanın kurulacağı bölgeyi ve yeri seçmeleri sağlanmaktadır. Daha sonraki aşamada, projenin yatırıma uygun olup olmadığının belirlenmesi amacı ile ekonomik analiz gerçekleştirilmekte ve projenin yatırıma elverişli olup olmadığı değerlendirilmektedir. Ayrıca proje kapsamında gıda kalitesi ve güvenliği açısından önemli olan noktaların tespiti ve kalite planları oluşturulmakta ve fabrikanın tüm bölümlerini gösteren yerleşim planlarının hazırlanması sağlanmaktadır. Son olarak öğrenciler, hazırladıkları proje raporlarını eşit anlatım süreleri ile sunmaktadırlar. Hazırlanan proje raporları ve sunuları elektronik olarak ders sorumlusuna teslim edilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Maroulis and Saravacos 2003. Food process design. Marcel Dekker, Inc.
Notlar
Ders notları, slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Proses tasarımı ile ilişkili temel gıda bilimi ve teknolojisi konularını listeler |
ÖÇ02 | Gıda prosesleri ile proses tasarımı ilkeleri arasındaki ilişkileri tanımlar |
ÖÇ03 | Proses maliyeti ve karlılık kavramlarını kullanır |
ÖÇ04 | Gıda işletmelerine yönelik bir proses tasarımı hazırlar |
ÖÇ05 | Proseslerin önemi ve işlemlerin birbiri ile ilişkilerini ayrıt eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve Gıda Mühendisliğine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık Mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği ve teknolojisi alanlarındaki karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi (Gıda Mühendisliği) ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; Gıda Mühendisliği alanında etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; Gıda Mühendisliği alanında bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, Gıda Mühendisliği alanında mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Gıda Mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Gıda Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Proses Tasarımında Gıda Bilimi ve Teknolojisi | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Gıda Proses Tasarımının Temelleri I | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Gıda Proses Tasarımının Temelleri II | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Gıda Proses Tasarımının Temelleri III | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Gıda Proseslerinin Tasarımı I | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Gıda Proseslerinin Tasarımı II | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Ders materyalindeki konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
9 | Gıda İşletmesi Tasarımı I | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Gıda İşletmesi Tasarımı II | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Proje Değerlendirme ve Maliyet Hesaplama I | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Proje Değerlendirme ve Maliyet Hesaplama II | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Gıda Prosesi Tasarımı - Domates Salçası İşleme Tesisi Uygulaması I | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Gıda Prosesi Tasarımı - Domates Salçası İşleme Tesisi Uygulaması II | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Gıda Prosesi Tasarımı - Domates Salçası İşleme Tesisi Uygulaması III | Ders materyalindeki konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyalindeki konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders materyalindeki konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |