Genel Bilgi
Kod | PGÖ707 |
Ad | Örneklerle Eleştirel Düşünme Öğretimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BİRSEL AYBEK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencileri eleştirel düşünme öğretimi konusunda bilgilendirerek onlarda eleştirel düşünme becerilerini örnek ve uygulamalarla geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Düşünme nedir? Eleştirel düşünme nedir?Eleştirel düşünme becerileri nelerdir? Eleştirel düşünmede öğretmenin rolü nedir?Eleştirel düşünme öğretiminde kullanılan yaklaşımlar nelerdir?
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1. Aybek,B.(2010). Örneklerle Düşünme ve Eleştirel Düşünme, Adana: Nobel Kitapevi 2. Gerald,N.(2011). Learning To Think Things Through A Guide To Critical Thinking Across The Curriculum 4.Edt. (Çeviren: Birsel AYBEK), Ankara: Anı Yayıncılık. 3. Paul,R.(1995). Critical Thinking Foundation for Critical Thinking, Santa Rosa, CA.
Notlar
Eleştirel düşünme ile ilgili çeşitli yurtiçi ve yurt dışı makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eleştirel düşünme kavramının önemini açıklar. |
ÖÇ02 | Eleştirel düşünen bireylerin sahip olması gereken becerileri tanımlar |
ÖÇ03 | Eleştirel düşünme becerilerini günlük hayatta uygular. |
ÖÇ04 | Eleştirel düşünme becerilerinin kazandırılmasında formal ve informal eğitimin önemini tartışır |
ÖÇ05 | Eleştirel düşünme öğretiminde kullanılan yaklaşımları analiz eder. |
ÖÇ06 | Eleştirel düşünme öğretiminde kullanılan yaklaşımlarla ilgili örnekler hazırlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Düşünme, düşünme çeşitleri ve eleştirel düşünme kavramı | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
2 | Eleştirel düşünen bireylerin sahip olması gereken beceriler | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
3 | Eleştirel düşünmeyi etkileyen kalıtımsal ve çevresel faktörler | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
4 | Eleştirel düşünme becerilerinin kazandırılmasında öğretmenin rolü | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
5 | Eleştirel düşünme becerilerinin kazandırılmasında kullanılabilecek strateji, yaklaşım, yöntem ve teknikler | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
6 | Eleştirel düşünme becerilerinin kazandırlmasında sınıfın psikolojik ortamının önemi | Her öğrencinin okullarda öğretmenlerle konuyla ilgili görüşme yapması ve dersini gözlemesi | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
7 | Eleştirel düşünmenin beceri temelli olarak öğretilmesine yönelik etkinlikler | Her öğrencinin beceri temelli bir etkinlik hazırlaması ve okulda uygulaması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınava Hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Eleştirel düşünmenin konu temelli olarak öğretilmesine yönelik etkinlikler | Her öğrencinin konu temelli bir etkinlik hazırlaması ve okulda uygulaması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma |
10 | Eleştirel düşünme ile ilgili yapılan yurt içi tezler | Eleştirel düşünme ile ilgili yapılan tezlerin YÖK´ten incelenmesi ve bir tezin ayrıntılı olarak analiz edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
11 | Eleştirel düşünme ile ilgili yapılan yurtdışı çalışmalar | Eleştirel düşünme ile ilgili makalelerin taranması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma |
12 | Eleştirel düşünme ile ilgili yapılan yurt içi ve yurt dışı çalışmaların karşılaştırılması-I | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma |
13 | Eleştirel düşünme ile ilgili yapılan yurt içi ve yurt dışı çalışmaların karşılaştırılması | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma |
14 | Dersin öğrencilere kazandırdıkları konusunda öğrencilerden dönüt alma | Konuyla ilgili açık açlu sorular hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Genel değerlendirme | Dersi gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl sonu sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
17 | Yarıyıl sonu sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Portfolyo, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |