Genel Bilgi
Kod | PGÖ703 |
Ad | Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II(Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AHMET DOĞANAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. AHMET DOĞANAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
(B Grubu) () |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, eğitim bilimlerinin çeşitli alanlarında yüksek lisans eğitimi alan öğrencilere, öncelikle yaşama ve olaylara karşı bilimsel bir bakış açısı kazandırarak, öğrencilerin bir problemi bilimsel yöntemi kullanarak nasıl çözmeye çalışacakları konusundaki bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Araştırna Yöntemleri, Veri Toplama, Araştırma Yapma, Araştırma Modelleri ve Veri Toplama Teknikleri, Bulguların Sunumu ve Yorumlanması, Sonuç ve Öneriler, Raporlaştırma
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Balcı, A. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara : Pegem A Yayıncılık Creswell, J., W. (2017). Karma yöntem araştırmalarına giriş (Çev. Edt: M. Sözbilir). Ankara: Pegem Yayınları Creswell, J., W. (2017). Eğitim araştırmaları: Nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (Çev. Edt: H. Ekşi). İstanbul: EDAM Yayınları Kanadlı, S. (2019). Sosyal bilimlerde teoriden uygulamaya araştırma sentezi: Nicel, nitel ve karma yöntemler: Ankara : Pegem A Yayıncılık Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi– kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Yayınevi Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. California: SAGE Publications. Özmen, H., ve Karamustafaoğlu, O. (2019). Eğitimde araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (Çev. Edit. M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Pegem A Yayıncılık Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları
Notlar
Konuyla ilgili dijital veri tabanları, makaleler, tezler, dergiler, videolar, sunular
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Araştırma için bir problem belirleyerek ifade eder. |
ÖÇ02 | Araştırma için uygun literatür tarama yöntem ve tekniklerini kullanır. |
ÖÇ03 | Araştırma amaçlarını hipotez ya da soru cümlesi olarak yazar. |
ÖÇ04 | Araştırmanın önemini kuralına uygun bir şekilde ifade eder. |
ÖÇ05 | Araştırmada temel alınacak sayıltı ve sınırlılıkları belirler. |
ÖÇ06 | Sosyal bilimlerde kullanılan araştırma modellerini kavrar. |
ÖÇ07 | Belirlenen probleme uygun araştırma modelini seçer. |
ÖÇ08 | Sosyal bilim araştırmalarında kullanılan veri toplama yollarını açıklayarak kullanır. |
ÖÇ09 | Araştırma problemi ve amaçlarına uygun örneklem alır. |
ÖÇ10 | Araştırma bulgularını uygun biçimde organize ederek sunar. |
ÖÇ11 | Araştırma sonuçlarını tartışır. |
ÖÇ12 | Bir araştırma raporunu kurallara uygun olarak yazar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sosyal bilimlerde araştırma süreç ve teknikleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Problem: Arama, seçme ve ifade etme | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Literatür taraması ve ödev teslimi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Amaçların ifadesi ve ödev teslimi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Araştırmanın önemi ve ödev teslimi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Sayıltı ve sınırlılıklar | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Tanımlar: Kavramsal ve işlevsel | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Vize sınavı ve ödev teslimi | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Nicel ve nitel yöntemler: Nasıl karar vermeli? Araştırma Modelleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Araştırma modelleri: Betimsel modeller, deneysel modeller, ex-post fakto araştırma modeli, tarihi araştırma ve eylem araştırması | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Yöntem: Veri toplama yolları a)Ölçme kavramı b)Ölçmenin güvenirliği ve geçerliği c)Ölçek türleri d)Veri toplama yolları: Anket, görüşme, gözlem ve doküman incelemesi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Yöntem: Bulgular a) Bulguların organize edilmesi, sunumu ve açıklanması ve ödev teslimi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yöntem: Sonuç, tartışma ve öneriler Araştırma Raporunun Yazılması | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Yöntem: Sonuç, tartışma ve öneriler Araştırma Raporunun Yazılması ve ödev teslimi | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Genel değerlendirme | Dersi gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Ödev teslimi | Ödevi gözden geçirme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Final sınavı | Final sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |