PGÖ724 Kuramdan Uygulamaya Kapsayıcı Eğitim

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PGÖ724
Ad Kuramdan Uygulamaya Kapsayıcı Eğitim
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BUKET TURHAN TÜRKKAN
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi BUKET TURHAN TÜRKKAN (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Günümüzün eğitim ortamları, engellilik durumu, dil, sosyo-ekonomik durum, öğrenme nitelikleri gibi çok çeşitlilik içeren öğrencilerden oluşmaktadır. Bu nedenle öğretmenlerin, tüm öğrencilerin gereksinimlerini karşılamak için düzenlemeler ve değişiklikler yapmalıdır. Bu derste, çeşitlilik içeren öğrencilerin gereksinimlerini karşılayabilecek eğitim programlarının düzenlenmesinde ve oluşturulmasında öğrenenlere bilgi ve beceri sunmanın yanı sıra, duyuşsal bağlamda da kazanımlara ulaşılması beklenmektedir. Dersin genel amacı, kapsayıcı eğitimle ilgili temel kavramları, kapsayıcı eğitimin temellerini, kapsayıcı eğitim programının niteliklerini, kapsayıcı eğitime yönelik yaklaşımları, kapsayıcı eğitime yönelik eğitim programı örneklerini incelemek ve kapsayıcı eğitime yönelik öğretim planı tasarlamaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, kapsayıcı eğitimin temelini oluşturan ilkelere, politikalara ve felsefelere genel bir bakış sağlayacaktır. Bu derste öğrenciler kapsayıcı eğitim kavramını geniş bir yelpazede ele alacaklar, kapsayıcı eğitimin eğitim programına nasıl yansıtılabileceğinin farkına varacaklar ve öğretim programlarında kapsayıcı eğitime yönelik düzenleme, uyarlama ve değişikliklerin nasıl yapılacağına yönelik bilgi ve beceri edineceklerdir. Bu ders, program geliştirmeye kapsayıcı eğitim açısından bakarak, öğrencilerin gereksinimlerinin belirlenmesinden, amaç ve içerik oluşturmaya, eğitim ve değerlendirme durumlarının düzenlenmesine kadar her aşamanın kapsayıcı eğitim bakış açısıyla düzenlenmesini içermektedir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Brown, Z. (2016). Inclusive education: Perspectives on pedagogy, policy and practice. Routledge. Demir Başaran, S. (Ed.). (2021). Öğrenmede evrensel tasarım: Kapsayıcı eğitimi sağlamada kuramsal ve uygulamalı bir çerçeve. Pegem Akademi. Gargiulo, R. M., & Metcalf, D. (2022). Teaching in today's inclusive classrooms: A universal design for learning approach. Cengage Learning. Ojha, L., & Alli, S. S. (2021). Inclusive education: Creating an inclusive school. JEC Publication. Taneri, P. O. (Ed.). (2021). Kuramdan uygulamaya kapsayıcı eğitim (2. baskı). Pegem Akademi.

Notlar

Kapsayıcı eğitime yönelik tüm yayınlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Kapsayıcı eğitim kavramını açıklar.
ÖÇ02 Kapsayıcı eğitimin temellerini açıklar.
ÖÇ03 Kapsayıcı eğitime yönelik öğretim programlarının nasıl düzenlenebileceğini tartışır.
ÖÇ04 Kapsayıcı eğitime yönelik yaklaşım ve uygulamaların farkında olur.
ÖÇ05 Kapsayıcı eğitimde dezavantajlı gruplara yönelik incelemeler yapar.
ÖÇ06 Kapsayıcı eğitime yönelik ihtiyaç analizi yapar.
ÖÇ07 Kapsayıcı eğitime yönelik öğretim planı tasarlar.
ÖÇ08 Kapsayıcı eğitime yönelik bilimsel araştırmaları inceler.
ÖÇ09 Kapsayıcı eğitime yönelik güncel tartışmaları takip eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler 5
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. 5
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. 3
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. 4
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. 5
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. 3
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kapsayıcı Eğitime Giriş – Kapsayıcı Eğitim Nedir? Konuyla ilgili kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım
2 Kapsayıcı Eğitimin Felsefi ve Psikolojik Temelleri Konuyla ilgili kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kapsayıcı Eğitimin Toplumsal ve Yasal Temelleri Konuyla ilgili kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Eğitim Programı ve Kapsayıcı Eğitim – Programa Uyarlama, Yerleştirme ve Değiştirme Konuyla ilgili kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay
5 Kapsayıcı Eğitime Yönelik Yaklaşımlar Konuyla ilgili kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
6 Öğrenmede Evrensel Tasarım Konuyla ilgili kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
7 Dezavantajlı Gruplar ve Eğitim Programı Konuyla ilgili kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınavlar Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Öğrenenlerin Gereksinimlerinin Belirlenmesi Konuyla ilgili kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
10 Kapsayıcı Eğitime Yönelik Amaçlar Konuyla ilgili kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
11 Kapsayıcı Eğitime Yönelik İçerik Konuyla ilgili kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
12 Kapsayıcı Eğitime Yönelik Öğrenme ve Öğretme Süreci Konuyla ilgili kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
13 Kapsayıcı Eğitime Yönelik Değerlendirme Konuyla ilgili kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
14 Kapsayıcı Eğitime Yönelik Öğretim Planı Tasarlama Konuyla ilgili kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
15 Kapsayıcı Eğitime Yönelik Tasarlanan Öğretim Planını Sunma Konuyla ilgili kaynakları inceleme Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Proje / Tasarım


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.12.2024 12:31