Genel Bilgi
Kod | PGÖ724 |
Ad | Kuramdan Uygulamaya Kapsayıcı Eğitim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BUKET TURHAN TÜRKKAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi BUKET TURHAN TÜRKKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Günümüzün eğitim ortamları, engellilik durumu, dil, sosyo-ekonomik durum, öğrenme nitelikleri gibi çok çeşitlilik içeren öğrencilerden oluşmaktadır. Bu nedenle öğretmenlerin, tüm öğrencilerin gereksinimlerini karşılamak için düzenlemeler ve değişiklikler yapmalıdır. Bu derste, çeşitlilik içeren öğrencilerin gereksinimlerini karşılayabilecek eğitim programlarının düzenlenmesinde ve oluşturulmasında öğrenenlere bilgi ve beceri sunmanın yanı sıra, duyuşsal bağlamda da kazanımlara ulaşılması beklenmektedir. Dersin genel amacı, kapsayıcı eğitimle ilgili temel kavramları, kapsayıcı eğitimin temellerini, kapsayıcı eğitim programının niteliklerini, kapsayıcı eğitime yönelik yaklaşımları, kapsayıcı eğitime yönelik eğitim programı örneklerini incelemek ve kapsayıcı eğitime yönelik öğretim planı tasarlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, kapsayıcı eğitimin temelini oluşturan ilkelere, politikalara ve felsefelere genel bir bakış sağlayacaktır. Bu derste öğrenciler kapsayıcı eğitim kavramını geniş bir yelpazede ele alacaklar, kapsayıcı eğitimin eğitim programına nasıl yansıtılabileceğinin farkına varacaklar ve öğretim programlarında kapsayıcı eğitime yönelik düzenleme, uyarlama ve değişikliklerin nasıl yapılacağına yönelik bilgi ve beceri edineceklerdir. Bu ders, program geliştirmeye kapsayıcı eğitim açısından bakarak, öğrencilerin gereksinimlerinin belirlenmesinden, amaç ve içerik oluşturmaya, eğitim ve değerlendirme durumlarının düzenlenmesine kadar her aşamanın kapsayıcı eğitim bakış açısıyla düzenlenmesini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Brown, Z. (2016). Inclusive education: Perspectives on pedagogy, policy and practice. Routledge. Demir Başaran, S. (Ed.). (2021). Öğrenmede evrensel tasarım: Kapsayıcı eğitimi sağlamada kuramsal ve uygulamalı bir çerçeve. Pegem Akademi. Gargiulo, R. M., & Metcalf, D. (2022). Teaching in today's inclusive classrooms: A universal design for learning approach. Cengage Learning. Ojha, L., & Alli, S. S. (2021). Inclusive education: Creating an inclusive school. JEC Publication. Taneri, P. O. (Ed.). (2021). Kuramdan uygulamaya kapsayıcı eğitim (2. baskı). Pegem Akademi.
Notlar
Kapsayıcı eğitime yönelik tüm yayınlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kapsayıcı eğitim kavramını açıklar. |
ÖÇ02 | Kapsayıcı eğitimin temellerini açıklar. |
ÖÇ03 | Kapsayıcı eğitime yönelik öğretim programlarının nasıl düzenlenebileceğini tartışır. |
ÖÇ04 | Kapsayıcı eğitime yönelik yaklaşım ve uygulamaların farkında olur. |
ÖÇ05 | Kapsayıcı eğitimde dezavantajlı gruplara yönelik incelemeler yapar. |
ÖÇ06 | Kapsayıcı eğitime yönelik ihtiyaç analizi yapar. |
ÖÇ07 | Kapsayıcı eğitime yönelik öğretim planı tasarlar. |
ÖÇ08 | Kapsayıcı eğitime yönelik bilimsel araştırmaları inceler. |
ÖÇ09 | Kapsayıcı eğitime yönelik güncel tartışmaları takip eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, eğitim programları ve öğretim alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir problemin çok boyutlu nedenlerini kavrayarak, problemi bir bütünlük içerisinde değerlendirir | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim programları ve öğretim alanındaki bilimsel bir makaleyi inceler | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretimi incelemeye yönelik teknik ve ölçme araçlarını uygular ve geliştirir | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim programları ve öğretim kapsamındaki bir problemi bilimsel bir bakış açısıyla çözer. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık eğitiminin sağladığı bilgi ve deneyimlerle eğitim programları ve öğretim alanından mezun olan bireylere rehberlik eder. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanını eğitim ortamında işlevsel hale getirebilecek uygulamalar konusunda bilgi ve deneyim kazanır. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 4 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim programları ve öğretim uygulamalarında yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alı | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrencilerle, öğretmenlerle okul yönetimi, aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili süreçler ve ulaştığı sonuçlar konusunda meslektaşlarını bilgilendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzmanlık alanında gereksinim duyduğu farklı istatistiksel teknikleri ve bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretime dönük uygulamalarının başarıya ulaşmasına kurum çalışanlarının desteğini (işbirliğini) sağlar. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim programları ve öğretim alanındaki sorunların kaynaklarını tespit ederek, sorunların çözümüne katkıda bulunur. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim ortamındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının gerekliliğini ifade ederek onların işbirliğini sağlar. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı ile ilgili uygulamalarında ortaya çıkan gereksinimleri eleştirel bir gözle değerlendirir. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanı/ ilişkili olduğu disiplinlerde özümsediği bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlık alanına dönük uygulamalarında paydaş davranışları konusunda bir öngörü geliştirir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kapsayıcı Eğitime Giriş – Kapsayıcı Eğitim Nedir? | Konuyla ilgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
2 | Kapsayıcı Eğitimin Felsefi ve Psikolojik Temelleri | Konuyla ilgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Kapsayıcı Eğitimin Toplumsal ve Yasal Temelleri | Konuyla ilgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Eğitim Programı ve Kapsayıcı Eğitim – Programa Uyarlama, Yerleştirme ve Değiştirme | Konuyla ilgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay |
5 | Kapsayıcı Eğitime Yönelik Yaklaşımlar | Konuyla ilgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
6 | Öğrenmede Evrensel Tasarım | Konuyla ilgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Dezavantajlı Gruplar ve Eğitim Programı | Konuyla ilgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Öğrenenlerin Gereksinimlerinin Belirlenmesi | Konuyla ilgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
10 | Kapsayıcı Eğitime Yönelik Amaçlar | Konuyla ilgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Kapsayıcı Eğitime Yönelik İçerik | Konuyla ilgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
12 | Kapsayıcı Eğitime Yönelik Öğrenme ve Öğretme Süreci | Konuyla ilgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
13 | Kapsayıcı Eğitime Yönelik Değerlendirme | Konuyla ilgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Kapsayıcı Eğitime Yönelik Öğretim Planı Tasarlama | Konuyla ilgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
15 | Kapsayıcı Eğitime Yönelik Tasarlanan Öğretim Planını Sunma | Konuyla ilgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |