Genel Bilgi
Kod | PGÖ810 |
Ad | Farklı Disiplinler Bağlamında Eleştirel Düşünme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BİRSEL AYBEK |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin genel amacı, öğrencilerin farklı disiplinlerde (disiplinlerarası bağlamda) eleştirel düşünmenin önemini kavraması,eleştirel düşünme bileşenleri ve standartlarını farklı disiplinlere uygulayarak örnekler oluşturması, eleştirel düşünmeyle ilgili yapılan çalışmaları analiz etmeleri ve eleştirel düşünme ile ilgili bir araştırma planlama becerisi kazanmalarıdır.
Dersin İçeriği
Düşünme ve eleştirel düşünme nedir? Eleştirel düşünmeye neden ihtiyaç vardır? Eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler nelerdir? Eleştirel düşünmenin bileşenleri nelerdir?Eleştirel düşünme standartları nelerdir? Eleştirel düşünme bir disipline nasıl uygulanabilir?
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gerald,N.(2011). Learning To Think Things Through A Guide To Critical Thinking Across The Curriculum 4.Edt. (Çeviren: Birsel AYBEK), Ankara: Anı Yayıncılık. Paul, R.W.(1995).Critical Thinking How to Prepare Students for a Rapidly Changing World , Santa Rosa,CA, Foundation for Critical Thinking. Aybek,B.(2010). Örneklerle Düşünme ve Eleştirel Düşünme, Adana: Nobel Kitapevi
Notlar
Eleştirel düşünme ile ilgili yurt içi ve yurt dışı makale, tez ve kitaplar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Düşünme ve eleştirel düşünme kavramlarını açıklar |
ÖÇ02 | Eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörleri açıklar |
ÖÇ03 | Eleştirel düşünmenin farklı disiplinlerdeki önemini kavrar |
ÖÇ04 | Eleştirel düşünme bileşenleri ve standartlarını açıklar |
ÖÇ05 | Eleştirel düşünme bileşenleri ve standartlarını farklı disiplinlere uygular |
ÖÇ06 | Çeşitli alanlara yönelik metinleri eleştirel düşünme bileşenleri ve standartlarını kullanarak analiz eder ve değerlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim bilimleri yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ile uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim bilimlerinin ilişkili olduğu disiplinleri arası etkileşimi kavrayarak, yeni ve karmaşık fikirleri sistematik bir yaklaşımla analiz ederek, değerlendirir | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlık bilgilerini kullanarak eğitim bilimleri alanındaki özgün tanımlara ve sonuçlara ulaşır | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimlerindeki yeni fikir ve düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimleriyle ilgili özgün bir konuyu üst düzey araştırma yöntem ve becerilerini, ileri istatistik tekniklerini kullanarak araştırır | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Eğitim bilimleri alanına yenilik getiren özgün bir yöntem, düşünce, tasarım veya uygulama geliştirir/ farklı bir alana uygular/ uyarlar | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanına yenilik getiren veya uygulamayı farklı bir alana uyarlayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirir | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili bilimsel çalışmalarını ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak, alanındaki bilginin genişlemesine katkı sağlar | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimlerine dönük uygulamalarında, yerel ve ulusal düzeyde yaşanan disiplinler arası özgün sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanında gereksinim duyduğu çeşitli bilgi-iletişim teknolojilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak, eğitim bilimleri ile ilgili yeni fikir ve yöntemler geliştirir | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili teorik ve pratik çalışmalarında etik davranır | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve normları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir, gerektiğinde geliştirmeye veya değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki ilgili kişiler ve uzmanlarla alan yetkinliğini, özgün görüş ve düşüncelerini tartışabilecek ve gerektiğinde savunabilecek etkili bir iletişim kurar | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | En az bir yabancı dilde ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar (Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyi) | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Eğitim bilimlerine dönük araştırma ve uygulamalarının başarıya ulaşmasında ilgili kurum/ kişilerle işbirliğini sağlar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal, kültürel ilerlemeleri topluma tanıtarak, bilgi toplumu olma ve sürdürebilme çalışmalarına katkıda bulunur | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanıyla ilgili sorunların kaynaklarını tespit etmede ve çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanır | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel, toplumsal ve etik konularda yaşanan sorunların çözümüne alan yetkinliğiyle katkı sağlar | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim bilimleri alanındaki tüm paydaşlara uzmanlık alanının yetkinliğini ortaya koyarak, işlevsel etkileşimle işbirliği sağlar | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Düşünme, düşünme çeşitleri ve eleştirel düşünme kavramı | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Eleştirel düşünme neden gereklidir? | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
3 | Eleştirel düşünmeyi etkileyen faktörler | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Eleştirel düşünmenin bileşenleri- I (Amaç,Konuyla Alakalı Soru, Varsayımlar, Uygulamalar ve Sonuçları,Bilgi) | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Benzetim, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Eleştirel düşünmenin bileşenleri -II (Kavramlar,Sonuçlarve yorumlar, Bakış açısı, Alternatifler,Bağlam) | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Benzetim |
6 | Eleştirel düşünme bileşenlerinin farklı disiplinler bağlamında örneklendirme-I | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Benzetim, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Eleştirel düşünme bileşenlerinin farklı disiplinler bağlamında örneklendirme-II | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Benzetim, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Eleştirel düşünme standartları - I (Açıklık,Doğruluk,Önem-Alaka | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Eleştirel düşünme standartları -II (Yeterlilik,Derinlik ve genişlik,Kesinlik) | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
11 | Eleştirel düşünme standartlarının farklı disiplinler bağlamında örneklendirme -I (Açıklık,Doğruluk,Önem-Alaka) | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
12 | Eleştirel düşünme bileşenlerinin farklı disiplinler bağlamında örneklendirme-II (Yeterlilik,Derinlik ve genişlik,Kesinlik) | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
13 | Eleştirel düşünmede İAÖR (İfade etme, Ayrıntıya girme, Örneklendirme,Resmetme) Nedir? | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Soru-Cevap, Anlatım |
14 | Farklı disiplinler bağlamında İAÖR örnekleri | Konuyla ilgili yurtiçi ve dışı çeşitli makale, tez ve kitapların taranması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
15 | Genel değerlendirme | Dersi gözden geçirme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Portfolyo |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |