Genel Bilgi
Kod | ILEM801 |
Ad | İletişim Çalışmalarında Araştırma Yöntemleri ve Etik(Z) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. AYŞE ASLI SEZGİN BÜYÜKALACA |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı sosyal bilimler alanındaki tartışmaları yöntem bilimsel ve etik konularla ilişkilendirmek ve öğrencilere sosyal bilim araştırmalarında kullanılan temel araçları tanıtmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, bilimsel araştırmanın ontolojik ve epistemolojik temelleri, sosyal bilimlerde araştırma süreci, nicel ve nitel araştırma aşamaları, araştırma teknik ve araçlarını ve etik tartışmaları içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ali Yıldırım ve Hasan Yıldırım - Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Der. Mutlu Binark
Notlar
Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ali Yıldırım ve Hasan Yıldırım - Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri, Der. Mutlu Binark
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ders bitiminde öğrenci iletişim çalışmalarında kullanılan araştırmaların neler olduğunu örnekleri vasıtasıyla öğrenecektir. |
ÖÇ02 | İletişim çalışmalarında gerçekleştirilen çalışmaların neden yapıldığını ve neden önemli olduğunu öğrenecektir. |
ÖÇ03 | Öğrenci daha önce yapılan araştırmaların neler kazandırdığını, araştırmaların yöntemlerini, elde edilen verilerin nasıl değerlendirilebileceğini öğrencektir. |
ÖÇ04 | Öğrenci ders bitiminde araştırmaların nasıl raporlanabileceğini, nitel ve nicel araştırmalar arasındaki farkları öğrenmiş olacaktır. |
ÖÇ05 | Yeni medyada araştırma yöntemleri konusunda bilgi sahibi olacaktır. |
ÖÇ06 | Bilimsel araştırma sürecinde dikkate alınması gereken etik ilkeler konusunda bilgi sahibi olacaktır. |
ÖÇ07 | Öğrenci farklı yöntemleri örnekleri ile analiz edecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 3 |
PÖÇ02 | Belirsiz | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Belirsiz | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | 5 |
PÖÇ04 | Belirsiz | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | |
PÖÇ05 | Belirsiz | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ06 | Belirsiz | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | 5 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. Ders, konferans ve seminer verme becerisi edinir. | 4 |
PÖÇ08 | Belirsiz | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ09 | Belirsiz | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders Hakkında Bilgi Giriş: İletişim Çalışmalarında Araştırma Yöntemleri Örnek Bir Araştırmanın Analizi | Ders Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
2 | İletişim Çalışmalarında Nicel Araştırmalar | Ders Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İletişim Çalışmalarında Nitel Araştırmalar I | Ders Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
4 | İletişim Çalışmalarında Nitel Araştırmalar II ve Etik Tartışmalar | Ders Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Örnek Olay |
5 | Örnek Araştırma Modeli İncelenmesi | Ders Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
6 | Araştırmalarda Rapor Yazma I | Ders Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Araştırmalarda Rapor Yazma I - Sunum Yöntemleri | Ders Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Yeni Medyada Araştırma Yöntem ve Teknikleri I | Ders Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yeni Medyada Araştırma Yöntem ve Teknikleri II | Ders Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Çevrimiçi Etnografi ve Görüşme Yöntemleri | Ders Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İçerik Analizi, Göstergebilimsel Analiz ve Söylem Analizi Üzerine İncelemeler | Ders Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Çevrimiçi Anketler, Ağ Günlükleri | Ders Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Bireysel Araştırma Projesi Hazırlamaya Yönelik Bilgiler | Ders Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
15 | Proje Sunumları | Ders Okumaları | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |