Genel Bilgi
Kod | RSMZ309 |
Ad | Seçmeli Sanat Atölye 3 (Özgün Baskı) |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Uygulamalı Ders |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. ALİ DOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. ALİ DOĞAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Özgün baskıresim sanatınına ilişkin tarihsel ve güncel bilgiler örnekler üzerinden kuramsal ve uygulamalı olarak verilerek; Baskıresim tekniklerine yönelik oluşturulan tasarımlardan hareketle baskıresim sanatının teknik olanakları kullanılarak yaratıcı ve özgün uygulama çalışmalarının yapılması amaçlanır.
Dersin İçeriği
Özgün baskıresim sanatının tarihsel gelişimi, dönemleri, sanatçıları ve yapıtları örnekler üzerinden incelenerek, günümüz baskıresim sanatının çağdaş sanat disiplinleri ile etkileşimini kavramaları sağlanır. Baskıresim tekniklerine yönelik oluşturulan tasarımlar üzerinden baskıresim sanatının teknik olanakları kullanılarak yaratıcı ve özgün uygulama çalışmaları yapmaları sağlanır. Bu süreç; Kolaj tekniği, Şablon baskı, Mono baskı, Linol baskı, Ağaç baskı ve Gravür tekniklerine ilişkin kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri içerir.
Dersin Ön Koşulu
Ön şart bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Fick,Bill,&Grabowski,Beth.,”Baskıresim:Kapsamlı Materyaller ve Teknikler Rehberi”, Karakalem Kültür Sanat Yayınları,2011. Stobart,Jane.,"Printmaking for Beginners" A&C Black Publisher Limited,2001,2003. Newell,Jackıe&Whittington,Dee.,"Monoprinting" A&C Black Publisher Limited,2006. Westley,Ann.,"Relief Printmaking" Watson-Guptil Publications,2002. Hartill,Brenda.,"Collagraphs" A&C Black Publishers Limited,2005.
Notlar
https://www.britannica.com/art/printmaking https://magazine.art21.org/2011/04/08/ink-the-lexicon-of-tomorrow-print-based-installation/#.Y0MW7-zP1F9 http://www.vam.ac.uk/content/articles/p/prints-21st-century/ https://hayriesmer.com/makale/turkiye-de-baskiresme-bakmak/81?ln=tr https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanattasarim/issue/27583/291232 https://dergipark.org.tr/tr/pub/tykhe/issue/55451/759954 https://www.idildergisi.com/makale/pdf/1561634961.pdf http://www.jshsr.org/Makaleler/1646834726_25_2019_6-43.ID1519.%20YILDIZ&ASLAN-%203153-3161.pdf https://www.researchgate.net/publication/333906576_Guzel_Sanatlar_Egitimi_Bolumlerinde_Uygulanan_Geleneksel_Yuksek_Baski_Resim_Tekniklerine_Alternatif_Olabilecek_Teknik_Onerileri https://www.selvihankilic.com/publication/a_study_on_contemporary_practices_in_printmaking.pdf https://www.researchgate.net/publication/338181798_BASKIRESIM'DE_DENEYSEL_ARAYISLAR_VE_ATOLYE_17
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Özgün baskıresim sanatının tarihsel gelişimini, dönemlerini, sanatçılarını ve yapıtlarını temel özellikleri ile açıklar. |
ÖÇ02 | Özgün baskıresim sanatını çağdaş sanatın diğer disiplinleri ile ilişkilendirir. |
ÖÇ03 | Özgün baskıresim tekniğine yönelik tasarım oluşturarak kişisel bir biçimlendirme becerisi geliştirir. |
ÖÇ04 | Özgün baskıresim atölyelerinin nasıl bir donanıma sahip olması gerektiğini bilir. |
ÖÇ05 | Özgün baskıresim tekniklerinin uygulama süreçlerine yönelik malzeme, araç ve gereçleri kullanır. |
ÖÇ06 | Geleneksel baskıresim teknikleri ile özgün bir tasarımdan tek veya çok kalıp yöntemi kullanarak baskıresimler çoğaltır. |
ÖÇ07 | Özgün baskıresim uygulamalarında etik kurallara uymanın gerekliliğini açıklar. |
ÖÇ08 | İlköğretim ve ortaöğretim kurumlarında atölye koşullarına uygun olarak, hangi baskıresim tekniklerinin, hangi araç-gereçlerle nasıl uygulanabileceğini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Görsel sanatlar dersinin gerekliliğini savunur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatlar eğitiminin temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin kendilerini farklı yollarla ifade edebilmelerine olanak sağlayan özgürlükçü bir eğitim ortamı hazırlar. | 2 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin sanatsal gelişim özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına özgü öğretim materyalleri geliştirir. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi ve çağdaş kültür-sanat mekânlarını eğitim öğretim sürecinde etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde kültürel çeşitliliğin önemine yönelik etkinlikler yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere yönelik eğitim ortamı sağlar. | 2 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşbirliği, iletişim, eleştirel düşünme, medya ve teknoloji okuryazarlığı gibi 21. yüzyıl becerilerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. | 1 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği ile ortaöğretim kurumları yönetmeliğini açıklar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını uygular. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatların çeşitli alanlarında uygulamalarda bulunur. | 4 |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. | 4 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. | 2 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Programın öngördüğü düzeyde bir yabancı dil kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, Özgün baskıresim dersinin tanımı, Güz ve Bahar dönemi ders içerikleri ve akışı hakkında bilgiler verilir. | Kuramsal araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
2 | Tarih boyunca Özgün baskıresim sanatının gelişimi; dönemler, sanatçılar ve yapıtları üzerinden örneklerle incelenir. | Kuramsal - Görsel kaynak araştırma ve inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Güz ve Bahar dönemi boyunca yürütülecek projenin oluşturulmasına yönelik bilgilendirme, tartışma ve hazırlık, Gerekli materyallerin bildirilmesi, Yazılı ve görsel kaynak önerileri ve Atölye çalışma ortamının hazırlanması. | Kuramsal - Görsel kaynak araştırma, Örnek sanat yapıtı inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay |
4 | Projeye yönelik baskıresim tasarımı oluşturma çalışmaları | Yapıt inceleme, Araç-Gereç hazırlığı, Tasarım denemeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay |
5 | Projeye yönelik baskıresim tasarım oluşturma çalışmalarına devam | Yapıt inceleme, Araç-Gereç hazırlığı, Tasarım denemeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
6 | Proje için seçilen baskıresim tasarımının etüt çalışması. | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
7 | Kolaj tekniği yöntem ve uygulama metotları, Baskıresimde Kolaj tekniği üzerine incelemeler | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Portfolyo sunum hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Değerlendirmesi |
9 | Tasarımın siyah-beyaz leke düzenine yönelik kolaj çalışması | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
10 | Şablon baskıresim tekniği yöntem ve uygulama metotları, Baskıresimde şablon tekniği üzerine incelemeler | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay |
11 | Tasarımın kolaj çalışmasından hareketle oluşturulmuş siyah-beyaz şablon baskı çalışması | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
12 | Tasarımın kolaj çalışmasından hareketle oluşturulmuş siyah-beyaz şablon baskı çalışmasına devam | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
13 | Monobaskı tekniği yöntem ve uygulama metotları | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
14 | Tasarımın deseninden hareketle çizgisel yönteme dayalı mono baskıresim çalışması | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
15 | Tasarımın deseninden hareketle çizgisel yönteme dayalı mono baskıresim çalışmasına devam | Tekniğe yönelik örnek inceleme, Araç-Gereç hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Portfolyo, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 86 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,44 | ||
AKTS | 3 AKTS |