Genel Bilgi
Kod | RSMZ313 |
Ad | Türk Sanatı Tarihi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 5. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NİMET KESER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NİMET KESER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders; Türk toplumlarının resim, heykel ve mimari sanatlarının biçimsel ve tematik niteliklerini anlamayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Bu derste; Hun, Göktürk, Uygur, Karahanlı, Gazneli, Büyük Selçuklu, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı dönemi mimari, heykel ve resim örnekleri karşılaştırmalı olarak incelenir. Ders, Cumhuriyet Dönemi Sanatı'ndan başlayarak günümüz Türk sanat eserleri ve sanatçılarını da kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Online sanat müzeleri, müze katalogları, sanatçı katalogları
Kaynaklar
-Nimet Keser, Sanat sözlüğü, -Nimet Keser, İktidarın Resmi -Oktay Aslanapa, Türk Sanatı -Metin And, Osmanlı Şenliklerinde Türk Sanatı -Metin And, Osmanlı Tasvir Sanatları -Kaya Özsezgin, Başlangıcından Günümüze Türk Resim Sanatı Tarihi -Sezer Tansuğ, Çağdaş Türk Sanatı
Notlar
Sanatçı katalogları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Türk uygarlıklarının coğrafi farklılıklarını açıklayabilir. |
ÖÇ02 | İslamiyet öncesi Türk sanatının önemli eserlerinin biçimsel özelliklerini açıklayabilir. |
ÖÇ03 | İslamiyetin görsel betimlemelere etkisini tartışabilir. |
ÖÇ04 | Türk uygarlıklarının farklı uygarlıklarla etkileşimini açıklar. |
ÖÇ05 | Türklerin mimari alanındaki üslupsal özelliklerini açıklar. |
ÖÇ06 | Türk sanatına ilişkin temel kavram ve terimleri tanımlar. |
ÖÇ07 | Türk sanat tarihindeki sanatsal dönüşümün sosyal temellerini açıklar. |
ÖÇ08 | Türk sanatındaki temaların kültürel ve sosyal bağlamlarını tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Görsel sanatlar dersinin gerekliliğini savunur. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatların temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin kendilerini farklı yollarla ifade edebilmelerine olanak sağlayan özgürlükçü bir eğitim ortamı hazırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin sanatsal gelişim özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına özgü öğretim materyalleri geliştirir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kültür ve sanat etkinliklerine katılımın önemini açıklar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde kültürel çeşitliliğin önemine yönelik etkinlikler yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere yönelik eğitim ortamı sağlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşbirliği, iletişim, eleştirel düşünme, medya ve teknoloji okuryazarlığı gibi 21. yüzyıl becerilerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. | 2 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği ile ortaöğretim kurumları yönetmeliğini açıklar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını uygular. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatların çeşitli alanlarında uygulamalarda bulunur. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. | 1 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. | 4 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Programın öngördüğü düzeyde bir yabancı dil kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mongoloid ve Hun Sanatı eserleri | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Göktürk Sanatı | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Uygur Sanatı | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Karahanlılar Sanatı | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Gazneliler Sanatı | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Beylikler Dönemi Sanatı | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Selçuklu Sanatı | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yedi haftalık ders sürecinin tekrar gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Ara sınav sorularının değerlendirilmesine ilişkin dönüt ve tartışma. | Sınav sorularının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Osmanlı Dönemi Sanatı: Mimari | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Osmanlı dönemi sanatı: Minyatür | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Osmanlı dönemi sanatı: 18. yüzyıl | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Osmanlı dönemi sanatı: 19. Yüzyıl | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Cumhuriyet Dönemi Sanatı | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | 1950 sonrası Türk sanatı | İlgili kaynakların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |