Genel Bilgi
Kod | TDE755 |
Ad | Azerice |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, Azerice üzerinden Türk soylu halkların dilleri ile ilgili bir birikim yaratmak ve Türkiye Türkçesi ile akraba dil ve lehçeler arasındaki ilişkiyi değerlendirebilmektir.
Dersin İçeriği
Dersin içeriği, Azerice metinleri okuma, yazma ve Azericenin temel gramerini öğrenmedir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Muharrem Ergin, Azeri Türkçesi
Notlar
Orhan Baldene, AZERBAYCAN TÜRKÇESİ GRAMERİ.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Azericeyi merkeze alarak bugün dünya yüzeyindeki Türk soylu halkların dil ve lehçelerini genel olarak sınıflar |
ÖÇ02 | Azericeyi merkeze alarak bugün dünya üzerindeki Türk soylu halkların yaşadığı bölgeleri tanır. |
ÖÇ03 | Azerbaycan hakkında genel bilgileri kavrar. |
ÖÇ04 | Azeriler hakkında genel bilgileri kavrar. |
ÖÇ05 | Azerbaycan edebiyatı hakkında genel bilgileri kavrar. |
ÖÇ06 | Azerbaycan Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yerini kavrar. |
ÖÇ07 | Azerbaycan Türkçesinin genel ses bilgisi özelliklerini kavrar. |
ÖÇ08 | Azerbaycan Türkçesinin genel biçim bilgisi özelliklerini kavrar. |
ÖÇ09 | Azerbaycan Türkçesi ile Türkiye Türkçesini genel hatlarıyla karşılaştırır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türk soylu halklar ve dilleriyle ilgili giriş bilgileri | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Türk soylu halklar ve dillerinin yayılma alanları, harita üzerinden çalışmalar | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kril harfleri, Azeriler ve Azeri Edebiyatı | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Azerice genel ses bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (I) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Azerice genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma (I) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Azerice genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Azerice genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma (III) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (III) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (IV) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (V) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Genel tekrar (I) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel tekrar (II) | kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları (I) | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (II) | kaynak okuma | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |