TDE753 Eski Türk Edebiyatında Şerh I

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE753
Ad Eski Türk Edebiyatında Şerh I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı klasik ve modern şerh yöntemleri, divan edebiyatı dönemine ait metin şerhleri ve divan edebiyatı döneminden sonra yapılan şerhlerin özelliklerinin tanıtılmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste Eski Türk Edebiyatında şerh, şerhin tanımı, kapsamı, tarihi gelişimi, klasik ve modern şerh yöntemleri, divan edebiyatı dönemine ait metin şerhleri ve divan edebiyatı döneminden sonra yapılan şerhlerin özelliklerinin tanıtılması konuları işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Agah Sırrı Levend, Türk Edebiyatı Tarihi, C.I, Giriş, TTK. Basımevi, Ank. 1988; Ahmet Atilla Şentürk, Osmanlı Şiiri Antolojisi, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Mertol Tulum, Tarihi Metin Çalışmalarında Usul, Deniz Kitabevi, İst. 2000; Mustafa İsen, Muhsin Macit, Osman Horata, Filiz Kılıç, İ.Hakkı Aksoyak, Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Grafiker Yay. Ank. 2002; Mehmet Kalpaklı, Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler, Yapı Kredi Yay. İst. 1999; Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Eski Türk Edebiyatı Tarihi I-II, Bilim ve Sanat Vakfı, Cilt 5, S. 9-10, İst., 2007; Şerh, Cem Dilçin Anısına, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Volume 4/6, Fall 2009; Abdulhakim Koçin, Divan Şiirine Bir Yaklaşım Denemesi, Yedi İklim, S.74, Mayıs 1996, İst., s.60-66.

Notlar

Ahmet Atilla Şentürk, Ali Nihad Tarlanın Fuzuli Divanı Şerhine Dair, Bir Dergisi, S.3, 1995, s.261-275; Ali Nihat Tarlan, Metinler Şerhine Dair, Edebiyat Meseleleri, Ötüken Yay., İst. 1981, s. 191-202; Atabey KILIÇ, Altıparmak Mehmed Efendi ve Şerh-i Telhis-i Miftahında Şerh Metodu, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2(3), Summer 2007, s. 332-339; Atabey KILIÇ, Geleneksel Şerh ve Modern Metin İncelemelerine Eleştirel Bir Bakış: Metotlar, Çalışmalar, Beklentiler, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4(6), Fall 2009, s. 326-334; Azmi Bilgin, Eski Türk Edebiyatında Şerh, Kayseri Yöresi, Kültür, Sanat ve Edebiyat Bilgi Şöleni(12-13 Nisan 2001), Bildiriler C.I, Kayseri 2001, s.169-173; Bilal ELBİR, Sururinin Şerh-i Şebistan-ı Hayalindeki Şerh Metodu ve Hurufilik Yansımaları, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic,Tunca Kortantamer Özel Sayısı I, Volume 2(3), Summer 2007, s. 212-229; Dursun Ali Tökel, Ontolojik Analiz Metodu ve Bu Metodun Bakinin Bir Gazeline Uygulanışı, Yedi İklim, S.74, Mayıs 1996, s.53-59; Hakan Yekbaş, Metin şerhi Geleneği Çerçevesinde Şarihlerin Divan Şiirine Yaklaşımları, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S.23, Bahar 2008, Konya, s.189-217; İbrahim Halil TUĞLUK, Metin Şerhi İçin Gerekli Bir Kaynak: Resimli Mazmunlar Sözlüğü, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4(6), Fall 2009,s. 427-441; İsmail GÜLEÇ, Dağılmış İncileri Toplamaya Yardım Etmek: Şerh Tasnifi Meselesine Küçük Bir Katkı, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4(6), Fall 2009, s. 213-230; İsmail Hakkı AKSOYAK, Şerh Kitapları George Prioru Tanır mı, Turkish Studies, Türkoloji Araştırmaları, İnternational Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, Şerh, Cem Dilçin Anısına, Volume 4(6), Fall 2009, s. 13-21; M. A. Yekta Saraç, Şerhler, Türk Edebiyatı Tarihi, KB. Yay., C.II, İst., 2007, s. 121-132; Mustafa Erdoğan, Edebiyatımızda Şerh Geleneğine Genel Bir Bakış, Celal Bayar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, S.I, Manisa 1997, s.286-293; Ömür Ceylan, Edebi Şerh Geleneğimiz İçerisinde Tasavvufi Şiir Şerhleri, Türkler Ansiklopedisi, C.V, Yeni Türkiye Yay., Ank. 2002, s.891-895.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Şerhin tanımını, kapsamını ve tarihi gelişimini kavrar.
ÖÇ02 Şerhin sebeplerini ve işlevini kavrar.
ÖÇ03 Şerh yöntemlerini tanır.
ÖÇ04 Divan Edebiyatındaki şerhleri ve günümüzdeki şerhleri tanır.
ÖÇ05 Geleneksel şerh yöntemini ve özelliklerini kavrar.
ÖÇ06 Modern şerh yöntemini ve özelliklerini kavrar.
ÖÇ07 Metin şerhi geleneği çerçevesinde şârihlerin divan şiirine yaklaşımlarını yorumlar.
ÖÇ08 Metin şerhi, tenkidi ve tahlili konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarını değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır.
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Şerh, şerhin tanımı, kapsamı ve tarihi gelişimi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
2 Şerhin sebepleri ve işlevi. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
3 Şerh yöntemleri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
4 Şerh geleneğine genel bir bakış. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Şerh kitapları. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
6 Şerh tasnifleri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
7 Divan Edebiyatındaki şerhler. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Günümüzdeki şerhler. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması
10 Geleneksel şerh yöntemi ve özellikleri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Modern şerh yöntemi ve özellikleri. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Metin şerhi geleneği çerçevesinde şârihlerin divan şiirine yaklaşımları. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Metin şerhi ile ilgili yeni görüş ve önerilere yer veren çalışmalar. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Metin şerhi, tenkidi ve tahlili konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının değerlendirilmesi-I Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Metin şerhi, tenkidi ve tahlili konusundaki çalışmaların benzerlik ve farklılıklarının değerlendirilmesi-II Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 09:53