Genel Bilgi
Kod | TDE723 |
Ad | 16.yy. Mesnevileri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HANİFE DİLEK BATİSLAM |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Eski Türk edebiyatının XVI. yüzyıla ait mesnevilerini dönemin tarihi, coğrafi, sosyolojik özellikleri bakımından tanımayı ve metinleri inceleyebilmeyi öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste 16. yüzyıl mesnevilerinin özellikleri, metinlerin incelenmesi işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Prof.Dr.Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, Küçükaydın, İst. 1967; Numan Külekçi, Mesnevi Edebiyatı Antolojisi C. I-II; Şener Demirel, Dinle Neyden.
Notlar
İsmail Ünver, Mesnevi, Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı II (Divan Şiiri), TDK Yayınları, Cilt: LII, Sayı: 415, 416, 417, Ankara 1986, s.430-463; Mehmet Kaplan, Leyla ve Mecnun, Türk edebiyatı Üzerinde araştırmalar 3, Tip Tahlilleri, Dergah Yayınları, İstanbul 1996, s.144-158; Sedit Yüksel, Sohbetül-Esmar: Fuzulinin Degildir, Türkoloji Dergisi, C.IV., s.122-136.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | XVI. yy Osmanlı devrine ait Arap harfli Türkçe mesnevileri kavrar. |
ÖÇ02 | Metinleri dil ve edebiyat açısından değerlendirir. |
ÖÇ03 | Türk edebiyatında mesnevinin XVI. yüzyıla kadar olan tarihi gelişimini kavrar. |
ÖÇ04 | Mesnevi çeşitlerini ve bölümlerini kavrar. |
ÖÇ05 | XVI. yüzyıl mesnevilerinin konularını kavrar. |
ÖÇ06 | XVI. yüzyıl mesnevilerle ilgili bilimsel bilgi ve yayınları tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 4 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Güvâhî – Pend-nâme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Lâmi’î – a)Sâlâmân u Âbsâl, b)Vâmık u Azrâ | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Zâtî – Şem’ ü Pervâne | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Revânî – İşret-nâme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Kemâlpaşazâde – Yûsuf u Züleyha | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
6 | Fuzûlî – Leylâ vü Mecnûn | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
7 | Taşlıcalı Yahyâ – Şâh u Gedâ | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Behiştî – Heşt Behişt | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
10 | Kara Fazlî – Gül ü Bülbül | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Gelibolulu Âlî – a) Sadef-i Sad-güher, b) Mihr ü Mâh | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
12 | Hakanî – Hilye | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
13 | Ganîzâde Nâdirî – Şeh-nâme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Pend-nâme, nasihat-nâme; Sâkî-nâme, İşret-nâme; Bülbüliye, Bülbül-nâme; Hilye, Hilye-i Şerif, Siyer; Hamse-I | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Soru-Cevap |
15 | Pend-nâme, nasihat-nâme; Sâkî-nâme, İşret-nâme; Bülbüliye, Bülbül-nâme; Hilye, Hilye-i Şerif, Siyer; Hamse-II | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |