TDE773 Eski Türk Edebiyatında Belagat I

5 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE773
Ad Eski Türk Edebiyatında Belagat I
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HALUK GÖKALP
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HALUK GÖKALP (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Klasik edebiyat bilgisi anlamına gelen belagat bilimi hakkında bilgi ve tecrübenin geliştirilmesidir.

Dersin İçeriği

Belagatin tanımı, Arap edebiyatında belagat; eski Türk edebiyatında meşhur belagatçılar ve eserlerinden örnek metinlerin okunması, belagatin meani beyan ve bedi kollarının öğrenimi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

M. A. Yekta Saraç, Klasik Edebiyat Bilgisi -Belagat-, 3F Yayınevi, İstanbul 2007; Menderes Coşkun, Sözün Büyüsü Edebi Sanatlar, Dergah Yay., İstanbul, 2012.

Notlar

Muhtelif şerh kitapları ve divanlar.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Genel olarak belagatı kavrar.
ÖÇ02 Fesahatin tanım ve özelliklerini kavrar.
ÖÇ03 Edebi sanatların özelliklerini tanır.
ÖÇ04 Edebi bir eseri estetik yönden değerlendirir.
ÖÇ05 Güzel konuşma becerisi kazanır.
ÖÇ06 Hitabet bilgisini etkin bir şekilde kullanır.
ÖÇ07 Edebi sanatların birbirinden farklarını kavrar.
ÖÇ08 Metinleri edebi sanatlar yönünden değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 4
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 3
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Geleneksel İslam ilimlerine giriş. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Türk edebiyatında belagat kitapları Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
3 Belagat ve Fesahat nedir Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Meani (Giriş, Haber isnadı, İnşa isnadı) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Meani (Tahsis, İcaz, İtnab, Haşiv) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Beyan (Giriş, Delalet, Hakikat, Mecaz) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Beyan (İstiare, Teşbih, Kinaye) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Bedi (Giriş, Mana Sanatları: Anlam Yakınlığına Dayanan Sanatlar-I) Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
10 Anlam Yakınlığına Dayanan Sanatlar-II Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Anlam Karşıtlığına Dayanan Sanatlar-I Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
12 Anlam Karşıtlığına Dayanan Sanatlar-II Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Anlam Karşıtlığına Dayanan Sanatlar-III Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Anlam Karşıtlığına Dayanan Sanatlar-IV Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Anlam Karşıtlığına Dayanan Sanatlar-V Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 20 20
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 09:54