Genel Bilgi
Kod | TDE773 |
Ad | Eski Türk Edebiyatında Belagat I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HALUK GÖKALP |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Klasik edebiyat bilgisi anlamına gelen belagat bilimi hakkında bilgi ve tecrübenin geliştirilmesidir.
Dersin İçeriği
Belagatin tanımı, Arap edebiyatında belagat; eski Türk edebiyatında meşhur belagatçılar ve eserlerinden örnek metinlerin okunması, belagatin meani beyan ve bedi kollarının öğrenimi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
M. A. Yekta Saraç, Klasik Edebiyat Bilgisi -Belagat-, 3F Yayınevi, İstanbul 2007; Menderes Coşkun, Sözün Büyüsü Edebi Sanatlar, Dergah Yay., İstanbul, 2012.
Notlar
Muhtelif şerh kitapları ve divanlar.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Genel olarak belagatı kavrar. |
ÖÇ02 | Fesahatin tanım ve özelliklerini kavrar. |
ÖÇ03 | Edebi sanatların özelliklerini tanır. |
ÖÇ04 | Edebi bir eseri estetik yönden değerlendirir. |
ÖÇ05 | Güzel konuşma becerisi kazanır. |
ÖÇ06 | Hitabet bilgisini etkin bir şekilde kullanır. |
ÖÇ07 | Edebi sanatların birbirinden farklarını kavrar. |
ÖÇ08 | Metinleri edebi sanatlar yönünden değerlendirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 2 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Geleneksel İslam ilimlerine giriş. | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Türk edebiyatında belagat kitapları | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Belagat ve Fesahat nedir | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Meani (Giriş, Haber isnadı, İnşa isnadı) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Meani (Tahsis, İcaz, İtnab, Haşiv) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Beyan (Giriş, Delalet, Hakikat, Mecaz) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Beyan (İstiare, Teşbih, Kinaye) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bedi (Giriş, Mana Sanatları: Anlam Yakınlığına Dayanan Sanatlar-I) | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
10 | Anlam Yakınlığına Dayanan Sanatlar-II | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Anlam Karşıtlığına Dayanan Sanatlar-I | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Anlam Karşıtlığına Dayanan Sanatlar-II | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Anlam Karşıtlığına Dayanan Sanatlar-III | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Anlam Karşıtlığına Dayanan Sanatlar-IV | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Anlam Karşıtlığına Dayanan Sanatlar-V | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |