Genel Bilgi
Kod | TDE751 |
Ad | Divan Şiirinde Edebi Akımlar I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HALUK GÖKALP |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. HALUK GÖKALP
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı üslup, divan şiirinde üslubunu ve üslup farklarını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste eski Türk edebiyatında üslup ve üslup sahibi şairler, üsluplar arasındaki farklar işlenmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Hatice Aynur vd., Sözde ve Anlamda Farklılaşma Sebk-i Hindi, Turkuaz Yay., İst., 2005; Muhsin Macit, Nedim Divanı, Ank., 1997; Haluk İpekten, Naili Hayatı Sanatı Eserleri, Akçağ Yay., Ankara, 1991; Naci Okçu, Şeyh Galib Divanı, Kültür Bak. Yay., Ankara, 1993.
Notlar
Hatice Aynur vd., Sözde ve Anlamda Farklılaşma Sebk-i Hindi, Turkuaz Yay., İst., 2005; Muhsin Macit, Nedim Divanı, Ank., 1997; Haluk İpekten, Naili Hayatı Sanatı Eserleri, Akçağ Yay., Ankara, 1991; Naci Okçu, Şeyh Galib Divanı, Kültür Bak. Yay., Ankara, 1993.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Divan şiirindeki farklı edebî ekolleri meydana getiren özellikleri öğrenir. |
ÖÇ02 | Divan şiirinde farklı edebi ekol ve üslupların temsilcilerini öğrenir. |
ÖÇ03 | Divan edebiyatı döneminde yazılmış mensur eser türlerini tanır. |
ÖÇ04 | Sebk-i Hindi, Türk-i Basit, Mahallileşme vb. ekol, üslup ve eğilimleri kavrar. |
ÖÇ05 | Divan edebiyatı dönemindeki üslupları ayırt eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 5 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Divan şirinde üslup, edebi ekoller ve eğilimler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
2 | Sebk-i Hindî’yi hazırlayan nedenler | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
3 | Sebk-i Hindî’nin temel özellikleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Sebk-i Hindî’nin temsilcileri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Sebk-i Hindî’nin diğer üsluplarla ilişkisi | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Metin incelemesi I | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
7 | Metin incelemesi II | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
8 | Ara Sınavlar | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Türki-i Basit’in temel özellikleri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Türki-i Basitin temsilcileri | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Divan şiirinde Mahallileşme | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Farklı üslupların karşılaştırılması | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması |
13 | Metin incelemeleri III | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
14 | Metin incelemeleri IV | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Grup Çalışması |
15 | Metin incelemeleri V | Kaynak Okuma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |