Genel Bilgi
Kod | TDE767 |
Ad | Cumhuriyet Döneminde Eleştiri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SEMA ÇETİN BAYCANLAR |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında 1950li yıllara kadar edebi bir tür olarak eleştirinin seyrini incelemeyi, dönemin eleştirmenlerini tanımayı, kullandıkları eleştirel yöntemler hakkında bilgi sahibi olmayı ve dönemin süreli yayınlarını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği 1923-1950 yıllarında toplumsal, siyasal ve kültürel ortam, 1923-1950 yıllarında çıkan kültür-edebiyat ve sanat dergileri, Dönemin eleştirmenleri, Şiir eleştirisi ve eleştirmenleridir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Özçelebi, Betül Mutlu, Cumhuriyet Döneminde Eleştiri (1923-1938), MEB Yay. İstanbul 2003 Özçelebi, Hüseyin, Cumhuriyet Döneminde Eleştiri (1939-1950), MEB Yay. İstanbul 2003 Mehmet Rifat, Bizim Eleştirmenlerimiz, Türkiye İş Bankası Yay. İstanbul 2008 Abdullah Şengül, Edebi Eleştiri, Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, Ed. Dr. Ramazan Korkmaz, Grafiker Yay. Ankara 2007
Notlar
Özçelebi, Betül Mutlu, Cumhuriyet Döneminde Eleştiri (1923-1938), MEB Yay. İstanbul 2003 Özçelebi, Hüseyin, Cumhuriyet Döneminde Eleştiri (1939-1950), MEB Yay. İstanbul 2003 Mehmet Rifat, Bizim Eleştirmenlerimiz, Türkiye İş Bankası Yay. İstanbul 2008 Abdullah Şengül, Edebi Eleştiri, Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı, Ed. Dr. Ramazan Korkmaz, Grafiker Yay. Ankara 2007
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Cumhuriyet dönemi eleştiri anlayışını değerlendirir. |
ÖÇ02 | Dönemin eleştirmenlerini tanır. |
ÖÇ03 | Süreli yayın-eleştiri ilişkisinin önemini açıklar. |
ÖÇ04 | Dönemle ilgili kaynakçayı tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | 1923-1950 yıllarında toplumsal, siyasal ve kültürel ortam I | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | 1923-1950 yıllarında toplumsal, siyasal ve kültürel ortam II | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | 1923-1950 yıllarında çıkan kültür-edebiyat ve sanat dergilerini tanıma | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Dönemin eleştirmenlerini tanıma | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Şiir eleştirisi ve eleştirmenleri üzerine değerlendirmeler I | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Şiir eleştirisi ve eleştirmenleri üzerine değerlendirmeler II | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Şiir eleştirisi ve eleştirmenleri üzerine değerlendirmeler III | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Roman eleştirileri ve eleştirmenleri üzerine değerlendirmeler I | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Roman eleştirileri ve eleştirmenleri üzerine değerlendirmeler II | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Hikâye eleştirileri ve eleştirmenleri üzerine değerlendirmeler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Tiyatro eleştirisi ve eleştirmenlerine genel bir bakış | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Edebi olaylarla ilgili eleştirilerin incelenmesi | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Uygulama I (Dönemin eleştiri anlayışının değerlendirilmesi I) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Uygulama II (Dönemin eleştiri anlayışının değerlendirilmesi II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Final sınavı | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Final sınavı | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |