Genel Bilgi
Kod | TDE750 |
Ad | Tanzimattan Cumhuriyete Edebiyatımızda Eleştiri II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi BEDRİ AYDOĞAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı Servet-i Fünun, Fecr-i Ati ve Milli Edebiyatta eleştiri kavramı, örnek metinlerle eleştiri tarihi ve kuramıdır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriği Servet-i Fünun eleştirisi, Fecr-i Ati Eleştirisi,Mili Edebiyat eleştirisi,tüm dönemlerin eleştiri özellikleri ve eleştiri yazarları, eleştiri, polemik farklarıdır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
J.C. Carlavi, J.C. Filloks, Edebi Eleştiri, (Çev Hümeyra Çakmaklı). Mahir Ünlü, Türkçede Yazınsal Eleştiri . Bilge Ercilasun, Servet-i Fünunda Edebi Tenkit. Olcay Önertoy, Edebiyatımızda Eleştiri, Tanzimat ve Serveti Fünun Dönemleri. Hece Dergisi Eleştiri Özel Sayısı. Türk Dili Eleştiri Özel Sayısı. Hasan Ali Yücel, Edebiyat Tarihimizden Bilge Ercilasun, İkinci Meşrutiyet Döneminde Tenkit Ulusal Kültür Dergisi, Fecri Ati Topluluğu İsmail Parlatır, Nurullah Çetin, Genç Kalemler Dergisi Ramazan Korkmaz, Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı
Notlar
J.C. Carlavi, J.C. Filloks, Edebi Eleştiri, (Çev Hümeyra Çakmaklı). Mahir Ünlü, Türkçede Yazınsal Eleştiri . Bilge Ercilasun, Servet-i Fünunda Edebi Tenkit. Olcay Önertoy, Edebiyatımızda Eleştiri, Tanzimat ve Serveti Fünun Dönemleri. Hece Dergisi Eleştiri Özel Sayısı. Türk Dili Eleştiri Özel Sayısı. Hasan Ali Yücel, Edebiyat Tarihimizden Bilge Ercilasun, İkinci Meşrutiyet Döneminde Tenkit Ulusal Kültür Dergisi, Fecri Ati Topluluğu İsmail Parlatır, Nurullah Çetin, Genç Kalemler Dergisi Ramazan Korkmaz, Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Servet-i Fünun eleştirisini açıklar. |
ÖÇ02 | Fecr-i Ati Eleştirisini açıklar. |
ÖÇ03 | Mili Edebiyat eleştirisini tanır. |
ÖÇ04 | Tüm dönemlerin eleştiri özelliklerini açıklar. |
ÖÇ05 | Tüm dönemlerin eleştiri yazarlarını araştırır. |
ÖÇ06 | Tüm dönemlerin eleştiri yazarları hakkında bilgi sunar. |
ÖÇ07 | Tartışma, eleştiri, polemik farklarını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 3 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Servet-i Fünun Eleştirisine genel bakış | Kaynak okuma | |
2 | Servet-i Fünun Eleştirinde kişiler | Kaynak okuma | |
3 | Servet-i Fünunda türlere göre eleştiri | Kaynak okuma | |
4 | Uygulama (Mehmet Rauf, Tekamül-i Tenkit) | Kaynak okuma | |
5 | Tekamül-i Tenkit | Kaynak okuma | |
6 | Dekadanlık I | Kaynak okuma | |
7 | Dekadanlık II | Kaynak okuma | |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi, | |
9 | Klasikler Tartışması | Kaynak okuma | |
10 | Fecr-i Ati Eleştirisi | Kaynak okuma | |
11 | Çıkmaz Sokak Çerçevesinde eleştiri | Kaynak okuma | |
12 | Fecr-i Atide eleştiri yapanlar | Kaynak okuma | |
13 | Milli Edebiyat genel bakış | Kaynak okuma | |
14 | Genç Kalemlerde eleştiri I | Kaynak okuma | |
15 | Genç Kalemlerde eleştiri II | Kaynak okuma | |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |