TDE740 Osmanlı Türkçesi Metinleri II

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE740
Ad Osmanlı Türkçesi Metinleri II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HALUK GÖKALP


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı Arap harfleriyle yazılmış Türkçe metinleri okuyup anlamak ve değerlendirmeyi öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste Arap harfleriyle yazılmış Türkçe metinler işlenmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Haluk Gökalp, Osmanlıca, Karahan Kitabevi; Tunca Kortantamer, Eski Türk Edebiyatı Makaleler, Akçağ Yayınları, Ankara 1993; Ahmet Ateş-Tahsin Yazıcı, Farsça Dilbilgisi, MEB İstanbul 1973; F. Kadri Timurtaş, Eski Türkiye Türkçesi, XV. Yüzyıl, Gramer-Metin-Sözlük, İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yay., İstanbul 1977; F. Kadri Timurtaş, II Osmanlı Türkçesi Metinleri, 7. baskı, İÜ Edebiyat Fak. Yay. İst. 1998; Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, Küçükaydın Matbaası, İstanbul 1967; İ.Çetin Derdiyok, Cemali, Hayatı, Eserleri ve Divanı, Harvard Üniversitesi 1994; İ.Çetin Derdiyok, Ahmed-i Dainin Teressülü, Toplumsal Tarih, C.I, S.6, TETTV Yay. İst.1994, s.56-59; Kenan Akyüz, S. Beken, S. Yüksel, M. Cunbur, Fuzuli Divanı, Akçağ Yayınları, Ankara 1990; İskender Pala, Ansiklopedik Divan Şiiri Sözlüğü, Akçağ Yayınları, Ankara; Mehmet Özmen, Ahmed-i Dai Divanı, TDK Yayınları, Ankara 2001; Mustafa İsen, Cemal Kurnaz, Şeyhi Divanı, Akçağ Yayınları, Ankara 1990; Recep Toparlı, M. Sadi Çöğenli, Osmanlıcada Kullanılan Arapça ve Farsça, Edat, Zarf, Deyim ve Terkipler, Atatürk Üniversitesi, FEF Yayını, Erzurum 1990; Sami - Kamus-ı Türki, Çağrı Yayınları, İstanbul; Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nazım, İstanbul 1967; Fahir İz, Eski Türk Edebiyatında Nesir, İstanbul 1964; FK Timurtaş, Klasik ve Eski Osmanlı Türkçesi Metinleri; Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri, İ.Ü. Edebiyat Fak.; Mehmet Maksutoğlu, Arapça Dilbilgisi; Ferit Devellioğlu-Osmanlıca-Türkçe Sözlük

Notlar

Coşkun Ak, Osmanlıca; Yılmaz Kurt, Osmanlıca Dersleri; Refet Yalçın BALATA, Ege Üniv. Edebiyat Fak. Yayınları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Arap harfleriyle yazılmış Türkçe metinleri kavrar.
ÖÇ02 Okuduğu metinleri dil ve edebiyat açısından değerlendirir.
ÖÇ03 Arapça dilbilgisi ve yazım özelliklerini kavrar.
ÖÇ04 Arapça sözcüklerin yapısını, yapımını ve veznini kavrar.
ÖÇ05 Arapça masdarlar ve kıyasi masdarları tanır.
ÖÇ06 Arapça sözcüklerin çokluk haline getirilmesini ve sıfatları kavrar.
ÖÇ07 Arapça tamlamaları ayırt eder.
ÖÇ08 Arapça sözlük ve diğer kaynakları tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 2
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 4
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 3
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Naima Tarihinden, Tavsif-i Şehid Sultan Osman, F.K.Timurtaş, K ve Eski Osm. T. Met., s.318, 319. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
2 Müstakim-zade Süleyman Sadeddin, Tuhfe-i Hattatinden, Osman bin Ali. Timurtaş, s. 316, 317. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
3 İbrahim Hakkı-i Erzurumi, Marifet-nameden, Tefviz-name. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
4 Salim - Tezkire-i Salimden, Nedim-i Taze-zeban. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma
5 Nedim - Bir nim neşe say bu cihanun baharını Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
6 Nedim,Tahmis-i gazel-i Neşati, Taştir-i gazel-i Nedim-i Kadim Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
7 Ebubekr Kani, Mektub, Yegen Mehmed Paşaya. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yirmisekiz Çelebi Mehmed, Sefaret-nameden, Opera. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması
10 Safayi, Tezkire-i Safayiden, Naili. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Sünbül-zade Vehbi, Latifeden, der-Edebiyat ve Tarih ve Siyer. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Şeyh Galib, Allah aşkına ve Düşdü redifli gazeller. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
13 Enderunlu Fazıl, ba-Tazmin-i beyt-i Nedim. Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
14 Sururi Divanından, Tarihler, F.K.Timurtaş, s. 264, 26-I Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
15 Sururi Divanından, Tarihler, F.K.Timurtaş, s. 264, 26-II Kaynak Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 09:54