Genel Bilgi
Kod | TDE734 |
Ad | Dilbilimi II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı dilin evrensel yasalarını ve çağdaş kuramlar doğrultusunda nasıl ele alındığını öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste ünlü dilbilimciler ve temel dilbilim teorileri anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil, Anaçizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2007 Berke Vardar, Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, ABC Kitabevi, İstanbul 1998 Dilbilim: Temel Kavramlar, Sorunlar, Tartışmalar, (Yayıma Hazırlayan: Ahmet Kocaman), Dil Derneği Yayınları, Ankara 2006 Emel Huber, Dilbilime Giriş, Multilingual Yayınları, İstanbul 2008
Notlar
Ahmet Kocaman, Dilbilim ve Türkçe İncelemeleri.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dersin işlenişini tanır. |
ÖÇ02 | Dilbilimin temel kavramlarını tanır. |
ÖÇ03 | Dilbilimin temel terimlerini kavrar. |
ÖÇ04 | Dilbilimin temel kuramları tanır. |
ÖÇ05 | Dilbilim ile dilbilgisinin benzer yanlarını tanır. |
ÖÇ06 | Dilbilim ile dilbilgisinin farklı yanlarını tanır. |
ÖÇ07 | Türkiyede dilbilim üzerine yapılmış genel çalışmaları tanır. |
ÖÇ08 | Dünyada dilbilim üzerine yapılmış genel çalışmaları tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. | 5 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eski ve yeni metinleri değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. | 5 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkolojinin gelişimini destekler. | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. | 4 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. | 3 |
PÖÇ17 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sinirbilim açısından dil edinimini tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sesbilim ve sesbilgisini ayırt eder. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Yazı dilini ve sözlü dili tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Bürünsel görünümler: uzunluk, vurgu, titremi tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Türkçenin sesbirimlerini tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Biçimbilimi tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Türkçenin biçimbirimlerini tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sözdizimini tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Anlambilimi tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Toplumdilbilimi tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Ruhdilbilimi tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Metindilbilimi tanır. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Genel değerlendirme yapar (I) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Genel değerlendirme yapar (II) | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları (I) | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları (II) | Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |