TDE734 Dilbilimi II

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE734
Ad Dilbilimi II
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı dilin evrensel yasalarını ve çağdaş kuramlar doğrultusunda nasıl ele alındığını öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste ünlü dilbilimciler ve temel dilbilim teorileri anlatılmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Doğan Aksan, Her Yönüyle Dil, Anaçizgileriyle Dilbilim, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara 2007 Berke Vardar, Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, ABC Kitabevi, İstanbul 1998 Dilbilim: Temel Kavramlar, Sorunlar, Tartışmalar, (Yayıma Hazırlayan: Ahmet Kocaman), Dil Derneği Yayınları, Ankara 2006 Emel Huber, Dilbilime Giriş, Multilingual Yayınları, İstanbul 2008

Notlar

Ahmet Kocaman, Dilbilim ve Türkçe İncelemeleri.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Dersin işlenişini tanır.
ÖÇ02 Dilbilimin temel kavramlarını tanır.
ÖÇ03 Dilbilimin temel terimlerini kavrar.
ÖÇ04 Dilbilimin temel kuramları tanır.
ÖÇ05 Dilbilim ile dilbilgisinin benzer yanlarını tanır.
ÖÇ06 Dilbilim ile dilbilgisinin farklı yanlarını tanır.
ÖÇ07 Türkiyede dilbilim üzerine yapılmış genel çalışmaları tanır.
ÖÇ08 Dünyada dilbilim üzerine yapılmış genel çalışmaları tanır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 4
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. 5
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 5
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkolojiyle ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 3
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 4
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sinirbilim açısından dil edinimini tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Sesbilim ve sesbilgisini ayırt eder. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Yazı dilini ve sözlü dili tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Bürünsel görünümler: uzunluk, vurgu, titremi tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Türkçenin sesbirimlerini tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Biçimbilimi tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Türkçenin biçimbirimlerini tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sözdizimini tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Anlambilimi tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Toplumdilbilimi tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Ruhdilbilimi tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Metindilbilimi tanır. Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Genel değerlendirme yapar (I) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Genel değerlendirme yapar (II) Kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları (I) Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları (II) Anlatılan konuların ders notları ve kaynaklardan tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 10.05.2024 09:54